Facebook Twitter Instagram YouTube
    Contacte: info@apropebre.cat
    Facebook Twitter Instagram YouTube
    A Prop Ebre
    • Territori
      • Baix Ebre
        • Aldover
        • Alfara de Carles
        • Benifallet
        • Camarles
        • Deltebre
        • El Perelló
        • L’Aldea
        • L’Ametlla de mar
        • L’Ampolla
        • Paüls
        • Roquetes
        • Tivenys
        • Tortosa
        • Xerta
      • Montsià
        • Alcanar
        • Amposta
        • Freginals
        • Godall
        • La Galera
        • La Sénia
        • Mas de Barberans
        • Masdenverge
        • La Ràpita
        • Sant Jaume d’Enveja
        • Santa Bàrbara
        • Ulldecona
      • Ribera d’Ebre
        • Ascó
        • Benissanet
        • Flix
        • Garcia
        • Ginestar
        • La Palma d’Ebre
        • La Torre de l’Espanyol
        • Miravet
        • Móra d’Ebre
        • Móra la Nova
        • Rasquera
        • Riba-Roja d’Ebre
        • Tivissa
        • Vinebre
      • Terra Alta
        • Arnes
        • Batea
        • Bot
        • Caseres
        • Corbera d’Ebre
        • El Pinell de Brai
        • Gandesa
        • Horta de Sant Joan
        • La Fatarella
        • La Pobla de Massaluca
        • Prat de Comte
        • Vilalba dels Arcs
      • Terres del Sénia
    • Actualitat
      • Política
      • Economia
      • Cultura
      • Societat
      • Esports
      • Entrevistes
    • Opinió
    • Mèdia
    • Pòdcast
      • L’informatiu
      • Converses de Prop
      • Parlem d’Igualtat
    • Captures
    A Prop Ebre
    Home»Opinió»L’altre dia vam llegir
    Opinió

    L’altre dia vam llegir

    A Prop EbrePer A Prop Ebre06/06/20235 Mins de lectura

    per Maria Falcó

    L’altre dia, conduint per inèrcia cap a la feina, vaig sentir a la ràdio que els humans estem a un pas de l’extinció. Se coneix que d’entre els límits que no podíem traspassar per continuar tenint un planeta habitable, ja mos n’hem fulminat uns quants com qui va menjant pipes i arriba al final de la bossa sense adonar-se’n. Al següent semàfor, la locutora explicava que, a Catalunya, l’alumnat de primària no sap llegir. Resulta que estem a la cua pel que fa a comprensió lectora. En acabar el trajecte, abans de dirigir-me a fer la primera classe, el matinal radiofònic confirmava que lo de votar tampoc ho portem massa bé. En poques paraules: poc i malament. Ja entrant per la porta de l’institut, vaig preguntar-me com ens ho farem quan esta fornada de xiquets i xiquetes tinguen l’edat suficient per poder plantar-se davant les urnes sense saber llegir.

    Les tres notícies juntes fan feredat! La humanitat a punt d’arribar al cul de la bossa i les criatures sense saber pelar pipes a punt d’heretar-la. Com podria explicar al grapat d’adolescents de classe que llegir els pot salvar la vida? Com us puc convèncer? Preguntaré, mentre em miraran pensant que avui no farem gramàtica i això ja els anirà bé. Imagino la conversa mentre camino pel passadís:

    Sí, és cert, sabeu com se dibuixen les lletres al paper i com se diuen quan passen a la vostra gola. Però això no és saber llegir.

    En primer lloc, cal que li doneu valor a la lectura, heu de saber que és un privilegi tenir una novel·la entre les mans, igual com ho considereu quan se tracta del mòbil. I això, certament, és responsabilitat nostra, dels adults i del sistema educatiu. Estaria bé castigar-vos sense llegir perquè entenguésseu la importància del moment de lectura o recompensar-vos amb un bon llibre quan assoliu compromisos.

    Estic a punt de creuar la porta de la sala de professorat i la hipotètica conversa amb l’alumnat s’ha disfressat de protesta.

    Ara, més aviat ho fem al contrari.  Segons les noves metodologies, agafar un llibre és una cosa desfasada, poc motivadora. Com si fos una pràctica deficient. Fet que me sembla una falta de respecte cap a vatros. Com si fóssiu un públic mediocre i poc exigent a qui només se’l pot motivar mitjançant lo digital o lúdic. Sé que us agraden les noves metodologies i són engrescadores, però us conec i veig que, de vegades, també n’esteu farts. Ho noto quan fem una lectura compartida i sempre en demaneu més d’aquella manera de fer i no exigiu artificis extraordinaris per acaparar l’atenció –com si un relat no fos un artifici prou extraordinari–.

    Ara, resulta que un text cru, desvestit i sense adornar, no és una situació d’aprenentatge. Cosa que me sembla una falta de respecte cap als textos. Com si les històries que han inventat autors i autores fossen insuficients, amb mancances i poc estimulants.

    Ara, als mestres ens cal emplenar documents laberíntics de programació amb objectius d’aprenentatge i gradacions d’assoliment. I això me sembla una falta de respecte cap al col·lectiu docent. Com si abans el professorat no en tingués, d’intenció a l’hora d’ensenyar o barems per avaluar. Com si programar el curs fos un invent nou. Mos trobem immersos en burocràcia, intentant esbrinar quina maniobra cal fer per encaixar aquella activitat de lectura al document que fa de bastida este curs, però que canviarà el vinent.

    I, mentre embotim tot un curs a documents que no consultarem mai amb l’objectiu d’atendre l’alumnat amb garanties, l’únic que garantim és un alumnat desatès. Perquè ens retallen temps per programar el curs, però el procediment que cal seguir per fer-ho es dilata fins a convertir-se en un procés extravagant i absurd.

    Arribo a l’aula, en cinc minuts arribarà una col·lecció d’hormones desequilibrades. Dono el bon dia mentre demano que obren finestres i apugen persianes. I, abans d’abocar lo discurset, entenc que hi ha coses que s’expliquen com la gramàtica i d’altres que s’ensenyen com el plaer de llegir. Així que em limito a dir: Avui llegim.

    Me miren contents pensant que avui no farem gramàtica i que, finalment, podrem aclarir què li va passar al pare de la protagonista quan se’l van emportar els militars. I d’això en traurem molt de suc, però al document de programació no quedarà reflectit, perquè avui no tocava i perquè m’he atrevit a començar la classe així, llegint! Sense cap mena d’exercici previ, sense cap finalitat encoberta. Llegir. Amb tot el que això comporta. Per salvar la humanitat. Perquè puguin saber què volen votar. Per l’educació pública. Perquè no hem d’oblidar que l’accés al coneixement és una oportunitat de progrés per als més vulnerables i amb això no és pot jugar. A les aules no hauríem de jugar. Però sembla que els de dalt fan les coses mentre mengen ben tranquils una bossa de pipes, amb los morros unflats de la sal, que se’ls xafen de tan grossos!

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Correu electrònic Telegram WhatsApp

    2 comentaris

    1. Montse on 06/06/2023 9:50 pm

      Maria, llegint-te és com si hagués entrat un alè d’aire fresc per la finestra. No està tot perdut amb persones com tu. En sou moltes més de les que semblen. Feu pinya i endavant.

      Reply
      • Marisol on 07/06/2023 12:36 pm

        M’encanta com escrius i descrius Maria, tens una habilitat per atrapar i seguir avançant amb el teus escrits sempre interessants, amb molta raó i amb interès i responsabilitat. Avui en dia hi ha molta falta. Segueix endavant

        Reply

    Deixa una resposta Cancel Reply

    Posts relacionats

    Les claus per promoure la lectura en infants: imitació, joc i interès

    La pedagoga Marta Lamote remarca la importància de la imitació i els referents adults El passat maig saltaven les alertes…

    Més Informació

    La nostra energia, la seua gasolina

    per Alba Blanco Fa un mes acabava el curs amb els meus xiquets i xiquetes de primer de primària. Ells…

    Més Informació

    El Govern aprova el nou Pla nacional del llibre i la lectura per fomentar l’hàbit lector en català

    Més Informació

    Del camp al jardí o al mig d’una ciutat

    Més Informació

    Clàudia Pallisé publica ‘Aquest cos meu i nostre’ per explorar l’arrelament i els cossos

    Més Informació

    Notícies recents

    L'informatiu 02/10/2023

    Consulta l'actualitat de les Terres de l'Ebre en menys de tres minuts amb l'Informatiu en ...
    L'informatiu 02-10-2023

    Ocell de Foc engega la campanya 'No és culpa meva' per trencar tabús sobre la salut mental

    La campanya vol acompanyar i guiar tots aquells joves que necessiten atenció en relació a ...
    Societat 29-09-2023

    L'informatiu 29/09/2023

    Consulta l'actualitat de les Terres de l'Ebre en menys de tres minuts amb l'Informatiu en ...
    L'informatiu 29-09-2023
    El més vist

    Dues setmanes d’excavacions al jaciment de l’Antic d’Amposta

    Amposta

    Parlem d’Igualtat: Salut i gènere

    Parlem d'Igualtat

    El FestiCAM celebra els seus 10 anys amb 18 propostes multidisciplinàries

    Amposta

    Igualtat organitza la I Jornada de Salut i Perspectiva de Gènere

    Societat

    Ocell de Foc engega la campanya ‘No és culpa meva’ per trencar tabús sobre la salut mental

    Societat

    Subscriu-te al butlletí

    Rep les últimes notícies

    • QUI SOM
    • CONDICIONS I PRIVACITAT
    • POLÍTICA DE COOKIES

    CONTACTE
    info@apropebre.cat

    Facebook Twitter Instagram YouTube
    © 2023 Apropebre. Designed by Globals.

    Escriviu a sobre i premeu Enter per cercar. Premeu Esc per cancel·lar-lo.

    Gestionar el consentimiento de las cookies
    Utilitzem cookies per optimitzar el nostre lloc web i el nostre servei.
    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques .
    Preferències
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a la finalitat legítima d'emmagatzemar preferències no sol·licitades per l'abonat o l'usuari.
    Estadístiques
    El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense un requeriment, el compliment voluntari per part del Proveïdor de serveis d'Internet, o els registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només per a aquest propòsit no es pot utilitzar per identificar-te.
    Màrqueting
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per crear perfils d'usuari per enviar publicitat, o per rastrejar l'usuari en una web o en diverses webs amb fins de màrqueting similars.
    Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
    Veure preferències
    {title} {title} {title}
    X