Els xiquets catalans se situen a la cua d’Espanya pel que fa a la comprensió lectora, només per sobre de Ceuta i Melilla
Els resultats de les proves PIRLS 2021, que medixen la comprensió lectora dels xiquets de quart de Primària, mostren que els nens de Catalunya se situen a la cua d’Espanya pel que fa a esta competència, només per sobre de les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla. El Ministeri d’Educació va publicar els resultats globals de l’Estat fa quinze dies i ara ha donat a conèixer els catalans. Cinc anys després dels últims resultats, la puntuació és de 507 pel que fa al nivell de lectura de xiquets d’entre deu i onze anys. Esta xifra està per catorze punts per sota del conjunt d’Espanya, que també està lleugerament endarrerida respecte a la resta de països europeus, tot i que l’informe, en part, justifica la davallada conjunta pel tancament de les escoles durant la pandèmia.
Per la seua banda, els professionals de la Unió Sindical de Treballadors d’Ensenyament a Catalunya (USTEC) no es mostren sorpresos pels resultats. “Són els resultats esperats”, declara la portaveu nacional de l’agrupació, Iolanda Segura. “Fa uns anys, estavem per sobre de la mitjana espanyola. La tendència a la baixa ja la teníem des d’abans de la pandèmia. Hem caigut en picat”. Segura recorda la desfeta dels resultats de les últimes competències bàsiques i alerta que esta falta de coneixements en àrees bàsiques se trasllada a Secundària. “Estem recollint els fruits sembrats després d’anys de davallada en el nivell educatiu”. USTEC se mostra en contra de la tendència competencial d’Educació en els últims anys, que valora si els alumnes són capaços de resoldre problemes mitjançant els seus propis coneixements i aprenentatges. Consistix en contextualitzar cada situació i resoldre-la dins de les circumstàncies donades. Esta manera de fer ha guanyat terreny respecte als mètodes tradicionals que premien l’aprenentatge de coneixements específics.
“S’està demostrant que aquest mètode no funciona. Aquesta línia pedagògica tranformadora, amb aquests canvis de mirada, canvis de paradigma… ens està abocant a una mala qualitat educativa, i si no som capaços de fer reflexió i autocrítica, arribarà un moment que això serà difícil de reconduir”. Segura no valora positivament la resposta d’Educació, que ha anunciat que engegarà una sèrie d’actuacions per millorar la comprensió lectora dels alumnes, com reforçar el servei de biblioteques escolars, la implantació d’una metodologia de millora de la lectura als centres o una campanya per fomentar la lectura a casa, amb les famílies. USTEC declara que estes actuacions no solucionen el “problema de base” i afegixen més faena al professorat.