El Pessebre Vivent de Jesús s’ha convertit en una representació de referència al territori per estes dates. Enguany, el pessebre compleix trenta-set anys i ha arribat amb novetats importants. Entre elles, que el rei negre serà interpretat per una persona negra. A més, mossèn Paco, l’organitzador del projecte, explica que enguany la figura de Sant Francesc té una importància especial, ja que és qui engega el primer pessebre vivent de la història. Per als jesusencs és una picada d’ullet perquè també és el seu patró.
La principal peculiaritat que es troba a Jesús és que la representació s’ha de viure en directe. És a dir, hi ha escenes diferenciades que s’han d’anar visitant en ordre i molts dels actors tenen diàleg i interactuen entre ells i amb el públic per aconseguir una experiència que inclogue els visitants. El mossèn explica que dona total llibertat als participants perquè parlen de manera informal i representen el seu paper sense manies, amb naturalitat.
El pessebre té lloc als Jardins de la residència de les Germanes Teresianes de Jesús. Dies abans dels primers passis, que es fan el 25 i 26 de desembre, voluntaris de totes les edats se reunixen aquí i assagen, munten, col·loquen la il·luminació… Cadascú té un paper assignat. Aplega participants de totes les edats. El dissabte previ a la primera representació, tothom es queda a dinar i s’asseguren que tot està a lloc i a punt.
Mossèn Paco conta que, al llarg de trenta-set edicions, la dinàmica del pessebre ha anat canviant. S’hi han afegit escenes noves i cada generació hi ha aportat la seua visió, però el caràcter ebrenc hi ha estat present des de l’inici. S’hi veuen representades les tradicions, la gastronomia, el dialecte i els oficis del territori. Així, al casament de Josep i Maria, els visitants, que també són els convidats a la boda, acaben menjant panoli típic tortosí a mode de celebració.
Tants anys de tradició faciliten la producció del pessebre vivent. La roba dels actors, per exemple, la conserven des de fa anys, tot i que es van renovant els teixits que es fan malbé. Els utensilis que es fan servir per ajudar a l’ambientació també són antics. Mossèn Paco diu que ja ni se’n recorda d’on van sortir objectes com els que fan servir els matalassers, però que segur que els va cedir algú del poble.
Enguany, i com en la majoria de les edicions, el nen Jesús serà de carn i ossos. Dos bebès seran els encarregats d’interpretar el paper més important de tot el pessebre. Encara queden dos passis, els dies 6 i 7 de gener de 18:00 a 20:00 hores, amb un preu de 5 euros per als adults i gratis per a menors de 12 anys.
1 comentari
Un reportatge preciós. Fotos i text. Moltes gràcies. Segur que animarà a més d’un a veure’l el 6 ó el de gener