El document va dirigit al personal de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència
El Departament d’Igualtat i Feminismes i el Departament de Drets Socials han presentat a les Terres de l’Ebre la guia que han elaborat per promoure la incorporació de la perspectiva LGBTI+ als serveis i recursos de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA). El document, dirigit al personal de la DGAIA, facilita les eines i mitjans necessaris perquè els equips professionals puguen dur a terme la seva tasca educativa i d’acompanyament a infants, adolescents i joves també des de la vessant de la diversitat afectiva, sexual i de gènere. En este sentit, la guia vol contribuir a fer dels serveis i recursos de la DGAIA espais segurs, que puguen permetre a tots els infants, adolescents i joves desenvolupar-se plenament, independentment de la seva orientació sexual o identitat o expressió de gènere.
Pautes per actuar en tots els àmbits
La guia és fruit del treball conjunt dels equips professionals de Drets Socials i Igualtat i Feminismes, així com de persones expertes del teixit associatiu. Dedica un apartat específic a l’ús d’un llenguatge respectuós “amb totes les persones pel que fa a les qüestions de gènere i orientació sexual”. El text recull que “el llenguatge és una eina de canvi social” i convida a revisar, amb pautes senzilles, tots els documents que són rellevants en la prestació dels serveis. La guia també fa una crida a repensar espais comuns i individuals, per garantir la seguretat d’infants, adolescents i joves i per assegurar que tothom té cobertes les seves necessitats en condicions d’igualtat.
En relació amb el model d’intervenció, la guia enumera un seguit de pautes que cal tenir presents a l’hora de dur a terme acompanyaments psicoeducatius que incorporen la perspectiva LGBTI+. Entre altres, establix que cal preguntar a cada persona com vol ser anomenada, i amb quin pronom, i fer activitats i tallers per a infants, adolescents i joves sobre gènere i sexualitat, per tal de visibilitzar totes les realitats existents i sensibilitzar sobre aquestes realitats. També es recomana oferir referents positius de persones LGBTI+ als infants, adolescents i joves, i coordinar-se amb els serveis públics d’atenció a les persones LGBTI+.
Pel que fa a la prevenció i abordatge de l’LGBTI-fòbia, la guia recull que “l’origen de les discriminacions i les violències és multifactorial i, per tant, exigeix respostes complexes”, i fa referència a la Directriu general d’actuació 3/2021, de 7 d’abril, per la qual s’aprova i es fa difusió del protocol en centres i recursos de protecció davant d’una situació d’assetjament o discriminació per motiu d’orientació sexual, expressió de gènere o identitat de gènere. La guia presenta nombrosos exemples de comentaris discriminatoris, per tal de facilitar-ne la identificació; especifica també conductes i accions que poden constituir un delicte i incoar un procediment sancionador administratiu o penal. A més, el document recorda el deure d’intervenció, és a dir, l’obligació que té qualsevol professional del sector públic d’intervenir davant d’una situació d’assetjament o discriminació contra les persones LGBTI+, i oferix algunes pautes d’actuació i reparació.
Per últim, la guia inclou un conjunt d’indicadors de seguiment i avaluació; una proposta d’activitats per realitzar en els recursos i serveis amb infants, adolescents i joves, i un glossari.