El festival es trasllada al juliol i s’hi suma ‘Eufònic Terra’ una nova línia de programació
Eufònic, el festival d’arts sonores, visuals i digital-performatives de les Terres de l’Ebre, ha anunciat un canvi de dates per a la celebració de la seua 13a edició, passant a celebrar-se a principis d’estiu. Concretament, el festival es celebrarà del 4 al 14 de juliol en diferents espais naturals i patrimonials de les Terres de l’Ebre amb una programació que estrenyerà el vincle entre art i ciència, i la seua relació amb les preocupacions mediambientals, el patrimoni natural i les gastronomies del territori. Al canvi de data se li sumen algunes novetats, com és Eufònic Terra, BotCamp i Co-Vision.
En el marc de la 13a edició d’Eufònic, el Centre d’Art Lo Pati d’Amposta estrenarà la nova instal·lació sonora de l’artista i compositor holandès Edwin van der Heide, una peça immersiva creada amb vàlvules d’aire comprimit que prescindeix dels altaveus per a activar l’espai a través del ritme. A Tortosa i Ulldecona es veuran “El jardí de les delícies” d’Anna Rierola, una peça d’art digital que recrea l’obra homònima de El Bosco a partir d’imatges recopilades per l’Institut de Recerca Biomèdica de Barcelona, i el col·lectiu format pels científics Vanessa Balagué i Pablo Sánchez amb l’artista Alba G. Corral i els estudis creatius Playmodes i SHOOK Studio estrenaran “Thalastasi. La simfonia de l’oceà que il·lumina els invisibles”, una peça que remarca els microorganismes marins per entendre la vida a la Terra amb codi generatiu, disseny 3D i elements visuals i sonors basats en l’ADN del microbioma marí global.
A més, els espectadors podran gaudir dels resultats de la 13a edició de les Residències Creatives Eufònic / Lo Pati: “Fonópteros”, del madrileny Miguel Aparicio, una instal·lació sonora d’insectes robòtics que recrearà el paisatge sonor aquàtic i terrestre de diferents espais del Delta; i “Santuario”, de l’asturiana Alba Matilla, una instal·lació amb formes de videojoc creat a partir de fotogrametries del paisatge de l’Ebre.
En el marc de la 4a convocatòria STNBL, adreçada a la recuperació de treballs ja produïts, es presentarà “Human Learning”, d’Eneritz Tejada, una peça de dansa poc normativa que incorpora dispositius tecnològics; també a la instal·lació “Òrbita #3.5 | Una pell distant”, de Núria Nia i Citlali Hernández, un diàleg entre la microbiota humana, dades personals que habiten a Internet i els algoritmes que operen en la producció de cossos i subjectivitats contemporànies; i a l’impactant directe audiovisual “Dins de la llum”, de PoleTwo, duet d’artistes barcelonins que juguen amb els sentits a través de la saturació de la llum i la foscor.
Entre la informació que s’ha avançat des de l’equip d’Eufònic, hi destaca Eufònic Terra, una nova línia de programació que reforça el caràcter paisatgístic del festival i vincula dos elements únics de les comarques de l’Ebre: l’oli i la clementina, productes protegits i motors de l’economia de la zona. La programació d’Eufònic Terra, entreteixida en la programació general del festival, proposarà una sèrie d’accions sonores site-specific i actuacions musicals en espais singulars com cooperatives d’oli, camps d’oliveres i gastronomies ebrenques, algunes d’elles en noves localitzacions de l’interior de la comarca del Montsià com La Sénia o Godall. Una celebració de la singularitat del territori en un projecte que aposta pel talent local, potencia la innovació i impulsa la inclusió.
A tot això se li suma que, del 5 al 7 de juliol, al petit poble de Bot se celebrarà la primera edició del projecte BotCamp al voltant de les automatitzacions, els bots i el codi generatiu. Quatre mentores representatives del millor art digital fet a Catalunya –Alba G. Corral, Anna Carreras, Antònia Folguera i Irma Vilà– comandaran el projecte. Les inscripcions per a participar-hi, incloent dues nits d’estada en un alberg situat en un antic molí, s’obriran el mes de maig.
Una altra de les novetats destacades d’enguany és que, en paral·lel a la celebració del festival, s’han unit forces amb set festivals europeus en el projecte Co-Vision, que té com a objectiu coproduir continguts culturals al voltant dels reptes ambientals i amb la participació de ciutadania, artistes i entitats locals. Eufònic treballa amb IRTA La Ràpita (Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries), que porta més de 30 anys estudiant el canvi de temperatura de les aigües marines i continentals, per tal d’abordar des del fet artístic qüestions tan importants com els efectes de l’emergència climàtica en el nostre dia a dia. Els altres festivals europeus que participen en aquest projecte són Videocittà (Itàlia), Transilvania Trust (Romania), KIKK (Bèlgica), LAB852 (Croàcia), ADAF (Grècia), Rencontres Audiovisuelles (França) i Signal (República Txeca).