El fotògraf Josep Maria Balagué i la restauradora Blanca Muñoz han ofert diversos tallers per conèixer la cianotípia, una de les primeres tècniques d’impressió fotogràfica
La cianotípia va ser una de les primeres tècniques d’impressió fotogràfica a la primera meitat del segle XIX, que permetia l’obtenció d’imatges sense càmera. I per apropar aquesta tècnica als alumnes de secundària, l’Arxiu Comarcal de la Terra Alta (ACTA) ha programat diversos tallers pràctics durant els mesos de novembre i desembre. Hi han participat un centenar d’estudiants d’ESO de l’Institut Terra Alta. “Els alumnes són nadius digitals i la major part d’ells no han conegut la fotografia analògica. Aquest tipus d’activitats permeten crear ponts entre el píxel i la fotografia química i que els alumnes sàpiguen quin és l’origen de la representació d’aquests tipus d’imatges”, explica la restauradora Blanca Muñoz, una de les professores del taller.
El taller ha estat eminentment pràctic, però també ha inclòs petites càpsules teòriques del fotògraf José María Balagué. “El científic i astrònom anglès John Herschel va descobrir començar a utilitzar aquesta tècnica el 1842. Per fer el taller ens hem inspirat en les famoses cianotípies de la botànica i fotògrafa Anna Atkins, que 1843 va publicar un llibre amb il·lustracions d’algues, falgueres i d’altres varietats de plantes, fetes amb cianotípies”, comenta.
“Per treballar hem usat productes com el citrat fèrric amònic verd i el ferricianur potàssic diluïts en aigua destil·lada. Quan es barregen les dues solucions es tornen fotosensibles. Aquesta emulsió s’aplica sobre papers de dibuix i es deixen assecar, sempre en un ambient el més fosc possible per evitar la incidència del sol”, afegeix Balagué. Sobre aquest paper, els alumnes han de col·locar fulles, herbes, espigues i flors per formar una composició que generi ombres al paper. Després, tot plegat s’exposa a la llum solar directa perquè s’activin les partícules fotosensibles a la llum ultraviolada. “El moment de submergir el paper amb aigua per iniciar el revelatge és màgic. Aquelles zones on ha tocat el sol es transformen en un blau intens i segons si les fulles han deixat passar més o menys llum s’aconsegueixen zones amb més o menys intensitat”, conclou Muñoz. Aquest és el primer cop que l’Arxiu Comarcal de la Terra Alta promou tallers entre alumnes de secundària. Per la bona acollida de la iniciativa, el centre ha previst l’organització de noves activitats els pròxims mesos.