El programa 2+1 és un model de circulació en què el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre
El conseller de Territori, Juli Fernàndez i Olivares, ha presentat el programa 2023-2030 per estendre el model 2+1 a 400 quilòmetres de carreteres per evitar accidents frontals i que inclou actuacions valorades en més de 660 MEUR. Este programa respon a la voluntat de, incidint en el risc d’accidents frontals, un dels que més víctimes greus i mortals provoca a la xarxa viària de la Generalitat, reduir entre el 80 i el 100% dels accidents mortals en els trams on s’actuarà.
Este programa d’actuacions fins al 2030 abasta la transformació de prop de 420 km de carreteres que actualment tenen un carril per sentit (1+1) a l’esquema anomenat 2+1. Este format consisteix en configurar tres carrils de circulació, en què el carril central es va alternant en un sentit i en l’altre, per tal d’habilitar trams d’avançament segurs per als vehicles. A més, una característica essencial per a la seguretat viària de les carreteres 2+1 és que disposen d’una separació reforçada dels dos sentits de circulació. Per les característiques o la funcionalitat de la carretera, es pot optar per una solució intermèdia, en què la secció de la via es manté i s’implanta un sistema reforçat de separació dels sentits.
La Generalitat ha aplicat en els últims anys este sistema, inspirant-se en l’experiència de Suècia, un dels països capdavanters en seguretat viària. En concret, el Govern ha aplicat este sistema en trams de la C-55, la C-16, o la C-58, i hi ha fet seguiment de l’accidentalitat. En estos trams 2+1 executats, no s’ha produït cap accident mortal causat per xoc frontal o frontolateral. Els accidents mortals s’han reduït un 90% i els greus, un 50%.
El sistema 2+1 incideix en dos factors relacionats amb els accidents frontals: els avançaments inadequats i la invasió del carril del sentit contrari per pèrdua de control o falta d’atenció. I, a més de millorar la seguretat viària, en habilitar un carril addicional, la carretera pot guanyar en fluïdesa de la circulació.
La C-12 passarà a formar part d’este sistema, amb un tram de 88,9 quilòmetres dins del programa 2+1 entre Lleida i Amposta.