TOTES LES NOTÍCIES DEL TERRITORI

Un miler d’alumnes de secundària del Montsià es posen en contacte amb l’artesania amb un projecte educatiu

Artesania 360 pretén que els joves que estan a punt d’acabar secundària puguin formar-se en arts i oficis

Artra ha posat en marxa aquest dilluns de la mà del teixit artesà del territori el projecte Artesania 360º. Professionals de dilatada experiència i d’altres joves talents emergents presentaran a l’alumnat una artesania contemporània, d’ús, viva, identitària i, també, digital, en un projecte que s’inicia com una prova pilot, amb la voluntat d’estendre’l a la resta de Catalunya en pròximes edicions.

La primera fase del projecte té lloc del 14 al 29 de novembre i es desenvolupa entre sis poblacions de la comarca del Montsià, totes les que tenen institut. Hi participen gairebé un miler d’alumnes dels centres educatius d’Amposta, Santa Bàrbara, La Sénia, La Ràpita, Alcanar i Ulldecona, on estudien els adolescents de les 12 poblacions del Montsià. Amposta, com a capital de comarca i ciutat amb més centres educatius, s’encarrega de donar el tret de sortida i fer-ne el tancament.

Els artesans participants són Gisela Chortó, Llatadora; Núria Romeu, Vitrallera; Laia Altadill, Joiera; Maria Lanau, Joiera; Jordi Lluch, Forjador; Jordina Bravo, Barretaire i Florista; Teresa Marta Batalla, Ceramista; Joan Mateu, Picapedrer, i les artesanes llatadores d’Artpauma, Maria Cinta i Pepita. El projecte incorpora també la participació d’una dissenyadora de producte, Cinta Íñiguez, que treballarà en tàndem amb el col·lectiu artesà i l’alumnat.

L’alumnat hi participa en horari lectiu i de manera curricular durant tot el curs escolar 2022- 2023, en diferents fases:

  • Fase 1, novembre de 2022: Espai Artesania. Descoberta de l’ofici per part dels joves de la mà dels artesans/es, amb la realització de tallers experimentals en un edifici municipal. Cada alumne realitzarà un total de quatre peces.
  • Fase 2, gener de 2023: Disseny de producte. Jornada de treball a l’Institut amb una dissenyadora de producte. L’alumnat treballarà partint d’un projecte de disseny de producte que sorgirà en la fase 1.
  • Fase 3, abril de 2023: Visita al taller de l’artesà/na. L’alumnat visitarà l’espai i coneixerà la professió escollida amb més profunditat, a través d’una formació intensiva durant tota la jornada. En aquesta fase es barrejarà l’alumnat dels diferents instituts participants, de manera que es fomentarà també la convivència entre la comunitat educativa dels diferents centres educatius de les Terres de l’Ebre.
  • Fase 4, maig de 2023: Xerrada formativa als instituts. Un equip de docents i tècnics d’Artesania Catalunya oferirà un acompanyament formatiu i pedagògic als discents, on es dibuixarà un itinerari d’orientació formativa per a l’alumnat interessat en l’oferta oficial vinculada a l’artesania i els oficis artístics. També es farà un retorn dinàmic de l’experiència viscuda i tancament de la formació i projecte.

Arreu del món s’està posant en valor el producte artesà, oferir-ho als joves del territori com a opció laboral és un encert i hi destinarem tots els recursos necessaris. Volem que es faci artesania i que porti el segell representant la Reserva de la Biosfera que som. Per fer-ho cal treballar la base a les escoles com es planteja perquè sigui també una opció d’emprenedoria. És un projecte que encaixa perfectament dins de les voluntats de posar en valor el patrimoni històric, cultural i vinculat al fet que també produeix desenvolupament econòmic”, destaca el director dels Serveis Territorials d’Empresa i Treball i alcalde d’Amposta, Adam Tomàs.

“Es tracta d’un projecte transversal que engeguem a les Terres de l’Ebre i permet als alumnes de tercer d’ESO descobrir les possibilitats del món artesà de casa nostra”, afegeix la directora dels Serveis Territorials d’Educació, Montse Perelló. Per la seva banda, la directora dels Serveis Territorials de Cultura, Victòria Almuni, remarca que “és important abordar l’artesania amb una mirada transversal, aprofitant els sabers tradicionals de les persones que s’hi han dedicat i situant-los en el context del món actual. Innovació, sostenibilitat i compromís amb la feina són conceptes clau en la cultura artesana d’abans i d’ara. El patrimoni material i immaterial lligat a l’artesania és molt ric i ha de servir per replantejar noves activitats econòmiques”.

Des d’Artra, Maite Mestre, confia que Artesania 360 porti també a crear més escoles d’ofici arreu del país, i al territori, on hi ha una àmplia representació d’especialitats artesanes. “Des d’Artesania 360 busquem que els joves que estan a punt d’acabar l’etapa de secundària puguin formar-se en arts i oficis i conèixer els artesans i artesanes de les Terres de l’Ebre a través de l’experimentació i el diàleg i volem plantar aquesta llavor perquè els oficis continuen vius i no desapareguin”, afegeix.

El projecte compta amb el suport d’Artesania de Catalunya i els Departaments d’Empresa i Treball, Educació, Cultura i Igualtat i Feminismes de la Generalitat de Catalunya; Diputació de Tarragona; els ajuntaments d’Amposta, Santa Bàrbara, La Ràpita, La Sénia i Ulldecona; el Consell Comarcal del Montsià i l’IRMU. Col·laboren l’Associació d’Artesans de les Terres de l’Ebre; COPATE, l’Escola per l’Art i la Cultura de les Terres de l’Ebre; l’Escola d’Art d’Amposta; Prisma Cultural i Tataküa Coop.

Facebook
WhatsApp
Twitter

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

També et podria interessar...

Copyright © 2020 APROPEBRE | Designed by IPM Projects