Els alcaldables s’estan adaptant a les últimes novetats de les xarxes socials per a la campanya electoral
El paradigma de la comunicació política s’ha vist forçat al canvi en els últims anys. La globalització, l’ús de les tecnologies de la informació i l’accelerada generació d’informació i contingut ha aconseguit canviar la dinàmica comunicativa que ha existit durant molts anys.
La comunicació ja no és lineal, amb simplement un emissor que envia un missatge i un receptor el rep, sinó que hi ha una interacció contínua i hi participen múltiples emissors i receptors. Esta és la situació de les xarxes socials, que han revolucionat la comunicació en tots els seus nivells, també en el polític. Estranyament es pot trobar un partit polític sense presència a les xarxes, i tampoc un alcaldable. La campanya de les pròximes eleccions municipals de Catalunya, que s’iniciarà de manera oficial el 12 de maig, seran una mostra d’estos nous escenaris.
Els candidats a les alcaldies fa temps que estan presents a les xarxes socials, amb perfils a Twitter, Instagram, Facebook o YouTube, però el panorama és molt diferent al de les últimes eleccions. El món avança més ràpid que mai i estar actualitzat als canvis és imprescindible per poder arribar a tot el públic objectiu en les campanyes electorals.
Més de dos mesos i mig abans de les eleccions ja s’està veient una intensificació d’esforços a les xarxes socials de polítics i partits, que han iniciat estratègies comunicatives adaptades als nous formats i canals. Per exemple, la majoria del públic jove es troba a TikTok, que és l’app més descarregada a escala mundial i que, de fet, en les últimes eleccions municipals gairebé ni se’n sentia a parlar. Alguns alcaldables, i els seus equips, se n’han adonat i s’han adaptat, creant-se un perfil i desenvolupant nous continguts audiovisuals en una xarxa que premia la diversió, la creativitat i l’originalitat. L’actual alcaldessa de Tortosa, Meritxell Roigé (@meritxellroige), l’actual alcalde d’Amposta, Adam Tomàs (@adamtomasroiget), o l’alcaldessa d’Ulldecona, Núria Ventura (@nuriaventurabrusca), són alguns dels perfils polítics de l’Ebre que estan presents a Tiktok, creant vídeos enfocats a un públic més jove del que poden trobar a Facebook, per exemple.
El consultor en comunicació política Xavier Tomàs, destaca el paper de TikTok com una eina útil de comunicació política. Es tracta d’una app “verge de publicitat”, ja que no es permet la publicitat política, de manera que els missatges de contingut polític s’han de publicar de manera orgànica i amb una assiduïtat per no perdre l’engagement amb el públic més jove. El llenguatge utilitzat en esta xarxa social és únic, perquè es té una especial cura de la imatge, la música i el contingut, a vegades amb tocs d’humor, també. N’és un exemple el líder de l’oposició a Tortosa i portaveu de Movem Tortosa, Jordi Jordan (@jordi_jordan_tortosa), qui al seu contingut de TikTok ha inclòs mems i tocs d’humor propis de la cultura pop i de la generació Z. Tomàs celebra la incorporació dels polítics a TikTok, ja que és relativament fàcil arribar al públic objectiu a través de les etiquetes. Malgrat això, també reconeix que hi ha perfils que han usat un llenguatge que no correspon al de la campanya o a l’habitual del polític i que ha estat un error. Personalment, no recomana als alcaldables la creació d’un perfil “si no s’ha de ser regular en la creació de contingut a la xarxa”. I és que TikTok “premia” la regularitat i “castiga” el contrari.
De TikTok a Instagram
El format de TikTok també s’ha traslladat a Instagram, amb vídeos en vertical, humorístics i especialment breus. El comunicador destaca el format vertical com un contingut que permet ocupar tota la pantalla del dispositiu, fent protagonista el contingut i permetent una major atenció de l’usuari. Malgrat tot el contingut orgànic que poden generar els alcaldables i partits, l’única manera de garantir arribar a tot el públic de les xarxes segons Tomàs és la publicitat. “No podem esperar que un missatge arribe tot sol i s’ha de fer publicitat pagada”. En este sentit, Instagram “és una súperaplicació, ja que permet una segmentació molt acurada”.
Un altre element a tenir en compte en les noves comunicacions polítiques és la priorització dels directes, els lives, a xarxes com Instagram i Twitter, on premia els perfils que desenvolupen directes amb un major posicionament. Amb els vídeos en directe, els polítics poden transmetre un missatge de proximitat, interactuant amb l’usuari i responent els seus dubtes i comentaris.
Molts usuaris ebrencs hauran vist la incorporació de la figura dels influencers al contingut polític del territori en les últimes setmanes. L’influencer i comunicador Albert Pagà, conegut com a Berti (@berti_iau) a les xarxes, ha estat creant contingut per a diferents grups a TikTok i Instagram. Ha estat el cas de l’actual alcalde Adam Tomàs, a qui amb to d’humor ha categoritzat de superheroi; i de l’alcalde de Deltebre, Lluís Soler, a qui pregunta insistentment si renovarà la seua candidatura en les properes municipals.
@berti_iau vota a @Adam Tomas si estimes a la teva família 🕊️👍 #estiktokat ♬ sonido original – Albert Pagà Riera
“Jo crec que la política necessita arribar al màxim de persones” apunta Berti, qui destaca que “per arribar al públic s’ha de conèixer cada generació quin mitjà de comunicació consumeix”. En este sentit, celebra que els polítics generen contingut d’este tipus a les xarxes especialment dirigit al públic jove, qui molts cops mostra un desinterès per la política: “Crec que han fet bé d’invertir en mi i crec que altres perfils s’haurien de fixar en altres tipus d’influencers, ja que els joves no consumeixen la televisió i la ràdio, consumeixen xarxes socials i és importantíssim arribar a tots els perfils”.