El tram de l’AP-7 de Vila-seca a la Jonquera ja és gratuït
Dia històric a Catalunya. La majoria d’autopistes passen a ser gratuïtes després de la fi de la concessió a Abertis i anys de lluites veïnals per la gratuïtat de certes vies. Acaben les concessions en quatre autopistes catalanes: el tram nord de l’AP-7 (de Vila-seca a la Jonquera); l’AP-2, de Saragossa al Penedès; la C-32 al Maresme i la C-33 entre Barcelona i Montmeló. Entre totes, sumen més de 556 quilòmetres.
Tot i això, encara quedaran 120 quilòmetres de carreteres de pagament. Són el tram sud de la C-32, on hi ha els túnels del Garraf, i la C-16, que inclou els túnels de Vallvidrera, l’autopista Terrassa-Manresa i el túnel del Cadí.
Ara que els usuaris no pagaran, els costos de manteniment de les vies aniran a càrrec dels pressupostos de les administracions, una solució que molts experts consideren inviable a llarg termini. Per això, les administracions ja busquen noves fórmules per fer pagar als usuaris. El govern de l’Estat estudia la possibilitat d’aplicar un sistema de pagament per ús, que acabaria resultant més barat que les tarifes imposades fins ara. L’AP-2 i l’AP-7 pertanyen al govern espanyol, mentre que la C-32 i la C-33 són carreteres de la Generalitat.