És el primer centre ebrenc en rebre el guardó
Ahir, l’Institut Escola Daniel Mangrané de Jesús va rebre el premi Ensenyament 2020 Fundació Cercle d’Economia pel seu projecte de Secundària i Batxillerat. L’entrega de premis es va ajornar fins ahir degut a la pandèmia. A banda del centre jesusenc, es va premiar també l’escola Gabriel Castellà i Raich d’Igualada i l’Institut Bonanova FP Sanitària de Barcelona. L’import del reconeixement és de 10.000 euros.
Dolors Queralt, directora del Daniel Mangrané, explica com van presentar la candidatura: “L’any passat vam guanyar el premi Escola Baldiri, de la fundació Carulla. Va ser pel projecte que estavem duent a terme vinculat amb l’art. És el Mangart i toquem la plàstica, la dansa contemporània, hip hop, la música, arts visuals, documentals… Esructurar este projecte ens va animar a presentar-nos al d’Ensenyament. Natros coneixíem el premi però és una cosa que penses que queda molt lluny, era com una fita perquè és el més important a nivell educatiu del nostre país.”
A diferència del Baldiri, esta convocatòria demana un projecte global de centre, no una temàtica concreta. “La mateixa setmana que ens van confinar vam saber que erem finalistes, cosa que ja ens va donar molta alegria perquè hi ha hagut 89 candidatures.” El procés per triar guanyador és minuciós. “Hi ha una visita al centre que al final ha sigut virtual i vam tenir una sessió de presentació amb el jurat. També et fan una espècia d’auditoria, has d’enviar indicadors de tots els àmbits: d’inclusió, d’equitat, de convivència, de participació, resultats acadèmics… Et demanen el què i el com.”
Queralt i el seu equip van entrar a la direcció del centre ara fa sis cursos: “Ens vam preguntar cap on volíem anar, quina era la nostra visió. El primer que vam tenir clar és que havíem de treballar a partir de dinàmiques que ens permetessen crear cohesió i comunitat. Vam fer-ho des d’una perspectiva d’educació 360, col·laborant molt amb l’entorn. A natros ens agrada dir que tenim les portes obertes de l’Institut Escola, cap a dins i cap a fora. Participem en diverses xarxes de transformació i innovació educativa. La idea és que caminem buscant l’èxit educatiu, que va molt més enllà de l’èxit acadèmic.” El sentiment d’unió el van aconseguir sota el lema Juntes millor: “A partir d’esta idea tothom s’ha anat fent una imatge del que volíem.”
El projecte en el qual estan immersos ara i que va començar fa dos anys, Making Mangrané, vol trobar com aconseguir els resultats que es proposaven a l’inici d’esta aventura educativa. “És una idea de disseny de model metodològic. Hem de veure què volem que passe, amb la idea que l’alumnat ha de ser el protagonista. És la personalització de l’aprenentatge.”