Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Contacte: info@apropebre.cat
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    A Prop Ebre
    • Territori
      • Baix Ebre
        • Aldover
        • Alfara de Carles
        • Benifallet
        • Camarles
        • Deltebre
        • El Perelló
        • L’Aldea
        • L’Ametlla de mar
        • L’Ampolla
        • Paüls
        • Roquetes
        • Tivenys
        • Tortosa
        • Xerta
      • Montsià
        • Alcanar
        • Amposta
        • Freginals
        • Godall
        • La Galera
        • La Sénia
        • Mas de Barberans
        • Masdenverge
        • La Ràpita
        • Sant Jaume d’Enveja
        • Santa Bàrbara
        • Ulldecona
      • Ribera d’Ebre
        • Ascó
        • Benissanet
        • Flix
        • Garcia
        • Ginestar
        • La Palma d’Ebre
        • La Torre de l’Espanyol
        • Miravet
        • Móra d’Ebre
        • Móra la Nova
        • Rasquera
        • Riba-Roja d’Ebre
        • Tivissa
        • Vinebre
      • Terra Alta
        • Arnes
        • Batea
        • Bot
        • Caseres
        • Corbera d’Ebre
        • El Pinell de Brai
        • Gandesa
        • Horta de Sant Joan
        • La Fatarella
        • La Pobla de Massaluca
        • Prat de Comte
        • Vilalba dels Arcs
      • Terres del Sénia
    • Actualitat
      • Política
      • Economia
      • Cultura
      • Societat
      • Esports
      • Entrevistes
    • Opinió
    • Mèdia
    • Pòdcast
      • L’informatiu
      • Converses de Prop
      • Parlem d’Igualtat
    • Captures
    • Al brancal
    A Prop Ebre
    Home»Societat»Les claus per promoure la lectura en infants: imitació, joc i interès
    Societat

    Les claus per promoure la lectura en infants: imitació, joc i interès

    A PropBy A Prop30/08/20233 Mins Read

    La pedagoga Marta Lamote remarca la importància de la imitació i els referents adults

    El passat maig saltaven les alertes en l’àmbit educatiu pel baix nivell registrat a Catalunya en comprensió lectora a 4t de primària. Només Ceuta i Melilla registraven dades pitjors en este àmbit. El Departament d’Educació va declarar que els resultats no els sorprenien, ja que els de les competències bàsiques ja ho auguraven. Preocupava també el descens del percentatge d’alumnes amb nivell alt i l’augment dels de nivell baix i intermedi.

    “Si un xiquet no veu mai un adult de referència llegint, difícilment agafarà un llibre”.

    En resposta a estos fets, al juliol s’anunciava el Pla nacional del llibre i la lectura per fomentar l’hàbit lector i contribuir a l’increment dels índexs de lectura, especialment en català. De totes les accions per millorar l’índex de lectura entre els infants, la consellera d’Educació, Natàlia Garriga, va destacar el Pla de Millora de les Biblioteques Escolars de Catalunya. L’objectiu final és que més del 80% dels centres educatius del país tinguen biblioteques escolars (ara són un 56%) el 2030.

    Què s’ha de fer perquè els xiquets i adolescents tinguen un interès real pels llibres? La vocal a les Terres de l’Ebre del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, Marta Lamote de Grignon Aranda, remarca que la imitació és gairebé l’única eina útil. “Sobretot en els mesos que no van a l’escola, com en les vacances d’estiu, haurien de ser els pares els qui haurien d’apropar la lectura als fills. Els hàbits se creen amb modelatge. Si un xiquet no veu mai un adult de referència llegint, difícilment agafarà un llibre”. És important també l’acompanyament. “Enviar un xiquet a llegir no és una bona opció. Dir-li de llegir junts o fer algun joc que implique fer-ho afavorirà que ell s’acoste a la lectura, també en època de vacances”.

    Les pantalles i com han canviat el llenguatge de la societat en pocs anys és un tema que desperta l’interès de logopedes, pedagogs i experts del llenguatge. En un article en este mateix mitjà, el Col·legi de Logopedes de Catalunya constatava una davallada del vocabulari i les capacitats d’expressió dels infants, encara que la recera sobre este tema és poca i no acaba de ser concloent. El que sembla indiscutible és que els smartphones o les tauletes són una font inesgotable d’entreteniment i els llibres no hi poden competir a nivell d’estímuls. Segons Lamote, “la falta de lectura, sobretot quan són més grans, ja adolescents, se nota perquè els estudiants fan faltes d’ortografia, no entenen el que llegeixen, els costa escriure… Moltes de les capacitats cognitives, aquelles que ens ajuden a relacionar-nos amb l’entorn, com la memòria o el llenguatge, se desenvolupen amb la lectura”. Uns problemes que els logopedes també han observat en nens molt exposats a les pantalles.

    Per a Marta Lamote és important que cada estudiant sàpigue identificar els seus interessos i busque lectures relacionades. “Hi ha gent adulta que llegeix còmics i no passa res, no tothom hem de llegir totxos o clàssics. El més important és que la lectura els desperte algun interès. Jo mateixa, quan estudiava, veia molta diferència entre les meues companyes. Hi ha xiquets que tenen una maduresa als 12 que altres no tenen amb 16, i els llibres que consumixen s’han d’adaptar a això”. També destaca el debat al voltant de les lectures obligatòries. “Tot el que vingue imposat des del sistema educatiu se veurà com una imposició, una obligació. I la lectura hauria de ser una cosa completament diferent, els xiquets haurien de saber que llegir és meravellós”.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Telegram WhatsApp

    Comments are closed.

    Posts relacionats

    Quaranta anys de l’acampada feminista que va revolucionar Tortosa

    El Col·lectiu de Dones de Tortosa organitza, el proper 18 de maig, un acte per recordar l’acampada feminista i antimilitarista…

    Read More

    El Campus Terres de l’Ebre de la URV obre les portes als futurs estudiants

    Els futurs estudiants universitaris tenen una cita el proper 9 de maig. El Campus Terres de l’Ebre de la Universitat…

    Read More

    Dignificar el passat per no repetir-lo: Campredó torna a celebrar les Jornades del Patrimoni

    Read More

    Crear vincles a través de la llengua

    Read More

    ‘Diferents’, l’exposició de les germanes Besolí que denuncia l’assetjament

    Read More

    Notícies recents

    Cuina artesana i de proximitat, l'essència de la Fira Gastronòmica de la Sénia

    Text de Laia Viñas i imatges de Jon Levik La Sénia ha acollit este cap ...
    Captures 12-05-2025

    L''Opera Studio' del Proto-fest, principal novetat del programa formatiu 2025

    La cinquena edició del festival de música se celebrarà del 23 de juliol al 2 ...
    Cultura 12-05-2025

    Preservar el cel sense contaminació lumínica, l'objectiu del Parc Natural dels Ports

    La Junta Rectora acorda impulsar actuacions per millorar l’enllumenat públic dels municipis de l’entorn La ...
    Alfara de Carles 12-05-2025
    El més vist

    Tres generacions unides pel disseny i el paper

    Amposta

    Laia Oraá: “Es tracta de confiar en l’infant”

    Amposta

    Dignificar el passat per no repetir-lo: Campredó torna a celebrar les Jornades del Patrimoni

    Campredó

    Al brancal de Laia Fabra

    Al brancal

    Quaranta anys de l’acampada feminista que va revolucionar Tortosa

    Societat

    Subscriu-te al butlletí

    Rep les últimes notícies

    • QUI SOM
    • CONDICIONS I PRIVACITAT
    • POLÍTICA DE COOKIES

    CONTACTE
    info@apropebre.cat

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    © 2025 Apropebre. Designed by Globals.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar el consentimiento de las cookies
    Utilizamos tecnologías como las cookies para almacenar y/o acceder a la información del dispositivo. Lo hacemos para mejorar la experiencia de navegación y para mostrar anuncios (no) personalizados. El consentimiento a estas tecnologías nos permitirá procesar datos como el comportamiento de navegación o los ID's únicos en este sitio. No consentir o retirar el consentimiento, puede afectar negativamente a ciertas características y funciones.
    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques .
    Preferències
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a la finalitat legítima d'emmagatzemar preferències no sol·licitades per l'abonat o l'usuari.
    Estadístiques
    El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense un requeriment, el compliment voluntari per part del Proveïdor de serveis d'Internet, o els registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només per a aquest propòsit no es pot utilitzar per identificar-te.
    Màrqueting
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per crear perfils d'usuari per enviar publicitat, o per rastrejar l'usuari en una web o en diverses webs amb fins de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}
    X