Arran de la pandèmia s’ha posat en valor el consum de proximitat i han incrementat els associats
La Vianda és una associació constituïda el 2007 com un grup de consum que té com a motor la solidaritat, el consum crític i responsable. Actualment hi formen part una trentena de famílies del Baix Ebre i el Montsià que, en un moment donat, van decidir canviar la direcció de la gestió de les seues compres alimentàries.
L’associació, establerta a Roquetes, facilita la compra de productes ecològics, de proximitat i té l’objectiu de promoure el consum equilibrat, saludable i no malbaratador. Aposten per l’autogestió i entre tots els associats s’organitzen per contactar amb els proveïdors, organitzar les compres, repartir el producte, etc. Segons explica Cecile Thevenot, membre del grup de consum La Vianda, formar part de l’associació permet desenvolupar un consum “responsable i solidari” a dins les cases. A partir del confinament, explica, s’han anat afegint noves famílies que han pres consciència del consum de proximitat i s’han sumat al moviment.
L’estalvi és un dels beneficis de formar part del grup, però també s’ha de tenir en compte que formar-hi part suposa un compromís i, de mitja, els participants hi dediquen “dues hores al mes”, tal com explica Thevenot, perquè tot pugue funcionar.
Durant els últims anys els grups de consum han anat guanyant protagonisme i han anat apareixent-ne de nous al territori. Alguns, entre ells La Vianda, formen part de l’Enllaç de l’Ebre, cooperativa agroecològica de producció i consum de les Terres de l’Ebre, creada el 2019. La Cecile va participar en la creació de la cooperativa, ja que van observar que “era el moment de fer un moment de canvi d’escala” i “poder enxarxar el territori i unir el consum i la producció”. L’Enllaç de l’Ebre es va crear amb l’objectiu de fer de pont entre les productores i les consumidores del territori, en una xarxa de distribució alimentària participativa i sostenible. La cooperativa integra socis particulars, consumidors i proveïdors i en el cas de La Vianda, per exemple, “hem pogut descarregar feina als associats, hem pogut tenir uns preus accessibles i en l’àmbit de compres podem fer comandes més petites i habituals”. A més, com l’Enllaç és una central de compres, permet “apropar productes que desconeixem”, explica Thevenot.