Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Contacte: info@apropebre.cat
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    A Prop Ebre
    • Territori
      • Baix Ebre
        • Aldover
        • Alfara de Carles
        • Benifallet
        • Camarles
        • Deltebre
        • El Perelló
        • L’Aldea
        • L’Ametlla de mar
        • L’Ampolla
        • Paüls
        • Roquetes
        • Tivenys
        • Tortosa
        • Xerta
      • Montsià
        • Alcanar
        • Amposta
        • Freginals
        • Godall
        • La Galera
        • La Sénia
        • Mas de Barberans
        • Masdenverge
        • La Ràpita
        • Sant Jaume d’Enveja
        • Santa Bàrbara
        • Ulldecona
      • Ribera d’Ebre
        • Ascó
        • Benissanet
        • Flix
        • Garcia
        • Ginestar
        • La Palma d’Ebre
        • La Torre de l’Espanyol
        • Miravet
        • Móra d’Ebre
        • Móra la Nova
        • Rasquera
        • Riba-Roja d’Ebre
        • Tivissa
        • Vinebre
      • Terra Alta
        • Arnes
        • Batea
        • Bot
        • Caseres
        • Corbera d’Ebre
        • El Pinell de Brai
        • Gandesa
        • Horta de Sant Joan
        • La Fatarella
        • La Pobla de Massaluca
        • Prat de Comte
        • Vilalba dels Arcs
      • Terres del Sénia
    • Actualitat
      • Política
      • Economia
      • Cultura
      • Societat
      • Esports
      • Entrevistes
    • Opinió
    • Mèdia
    • Pòdcast
      • L’informatiu
      • Converses de Prop
      • Parlem d’Igualtat
    • Captures
    • Al brancal
    A Prop Ebre
    Home»Montsià»Amposta»La poesia de les llums a Lo Pati
    Amposta Cultura

    La poesia de les llums a Lo Pati

    RedaccióBy Redacció03/09/20212 Mins Read

    L’artista japonès Tomonaga Tokuyama mostra la seua obra en el marc de l’Eufònic

    Les dades i els llenguatges computacionals constitueixen la font d’inspiració, la matèria primera i el mitjà a través del qual prenen forma les obres de Tomonaga Tokuyama, artista japonès afincat a la capital francesa i creador de la instal·lació que se pot visitar al centre d’art Lo Pati fins al 20 de setembre. Els algoritmes són una de les principals eines de treball d’este artista-programador, que amb les seves instal·lacions i creacions multimèdia examina les condicions de la percepció humana i les correspondències entre sentits.

    La lletra f que apareix al títol de la instal·lació f₃( ) (2021), la tercera d’una sèrie iniciada l’any 2016, fa referència a una funció matemàtica. El parèntesi buit, per la seva banda, al·ludeix a l’espai on esta operació abstracta se manifesta materialment. Els algoritmes utilitzats en esta peça tradueixen els sons en una sèrie d’impulsos lumínics i creen un espai que Tokuyama descriu com un “jardí de camps computacionals”, on els cossos en moviment dels visitants es converteixen en un element constitutiu i constituent de l’obra.

    A Replacing #1 (2021), dues pantalles mostren una sèrie d’imatges aèries obtingudes per satèl·lit. Tot i que desconeixem la localització dels espais, sí que en reconeixem les característiques geogràfiques i els diversos elements que en formen part. Immediatament després de l’aparició de cadascuna d’estes fotografies, els algoritmes reorganitzen els seus píxels per convertir-les en una sèrie d’intricades textures geomètriques. Els minúsculs fragments d’informació visual continguts a la pantalla són exactament els mateixos que abans, però la imatge que inicialment reconeixíem com un espai ha desaparegut.

    Si a f₃( ) ens trobem en un espai dinàmic que acull el visitant i el convida a interactuar en temps real, els algoritmes de Replacing #1 esborren el paisatge i el transformen en un mapa de dades abstracte i impenetrable per als nostres sentits. En el primer cas, l’algoritme transforma i augmenta la nostra experiència d’habitar un espai; en el segon, recodifica la imatge d’un lloc i neutralitza la possibilitat de reconèixer-lo com a tal. En ambdós casos, l’algoritme articula allò que Gaston Bachelard va anomenar “imatge poètica”:
    aquell espai que el poeta, en el seu estat de somni, desvela a la manera d’una “alteritat irreal de la realitat”.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Telegram WhatsApp

    Comments are closed.

    Posts relacionats

    L”Opera Studio’ del Proto-fest, principal novetat del programa formatiu 2025

    La cinquena edició del festival de música se celebrarà del 23 de juliol al 2 d’agost Els músics que vulguen…

    Read More

    Tres generacions unides pel disseny i el paper

    Yolanda Moreno té un taller als baixos de casa seua on hi passa hores. Aquí confecciona els vestits de paper…

    Read More

    Del TianBot al Trip2me: el FabLab Terres de l’Ebre seguix apostant pel talent jove

    Read More

    Laia Oraá: “Es tracta de confiar en l’infant”

    Read More

    Dignificar el passat per no repetir-lo: Campredó torna a celebrar les Jornades del Patrimoni

    Read More

    Notícies recents

    James Breeden: “Sempre hi haurà històries importants que cal explicar”

    James Breeden va viure a Xerta quan era un xiquet i ara hi ha tornat ...
    Entrevistes 17-05-2025

    Al brancal d'Alina Ratiu

    Alina Ratiu (1994) espera poder obrir la seua botiga cap a l’estiu, però el seu ...
    Al brancal 14-05-2025

    Cuina artesana i de proximitat, l'essència de la Fira Gastronòmica de la Sénia

    Text de Laia Viñas i imatges de Jon Levik La Sénia ha acollit este cap ...
    Captures 12-05-2025
    El més vist

    Al brancal d’Alina Ratiu

    Al brancal

    Tres generacions unides pel disseny i el paper

    Amposta

    James Breeden: “Sempre hi haurà històries importants que cal explicar”

    Entrevistes

    Cuina artesana i de proximitat, l’essència de la Fira Gastronòmica de la Sénia

    Captures

    Crear vincles a través de la llengua

    Bot

    Subscriu-te al butlletí

    Rep les últimes notícies

    • QUI SOM
    • CONDICIONS I PRIVACITAT
    • POLÍTICA DE COOKIES

    CONTACTE
    info@apropebre.cat

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    © 2025 Apropebre. Designed by Globals.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar el consentimiento de las cookies
    Utilizamos tecnologías como las cookies para almacenar y/o acceder a la información del dispositivo. Lo hacemos para mejorar la experiencia de navegación y para mostrar anuncios (no) personalizados. El consentimiento a estas tecnologías nos permitirá procesar datos como el comportamiento de navegación o los ID's únicos en este sitio. No consentir o retirar el consentimiento, puede afectar negativamente a ciertas características y funciones.
    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques .
    Preferències
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a la finalitat legítima d'emmagatzemar preferències no sol·licitades per l'abonat o l'usuari.
    Estadístiques
    El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense un requeriment, el compliment voluntari per part del Proveïdor de serveis d'Internet, o els registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només per a aquest propòsit no es pot utilitzar per identificar-te.
    Màrqueting
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per crear perfils d'usuari per enviar publicitat, o per rastrejar l'usuari en una web o en diverses webs amb fins de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}
    X