Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Contacte: info@apropebre.cat
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    A Prop Ebre
    • Territori
      • Baix Ebre
        • Aldover
        • Alfara de Carles
        • Benifallet
        • Camarles
        • Deltebre
        • El Perelló
        • L’Aldea
        • L’Ametlla de mar
        • L’Ampolla
        • Paüls
        • Roquetes
        • Tivenys
        • Tortosa
        • Xerta
      • Montsià
        • Alcanar
        • Amposta
        • Freginals
        • Godall
        • La Galera
        • La Sénia
        • Mas de Barberans
        • Masdenverge
        • La Ràpita
        • Sant Jaume d’Enveja
        • Santa Bàrbara
        • Ulldecona
      • Ribera d’Ebre
        • Ascó
        • Benissanet
        • Flix
        • Garcia
        • Ginestar
        • La Palma d’Ebre
        • La Torre de l’Espanyol
        • Miravet
        • Móra d’Ebre
        • Móra la Nova
        • Rasquera
        • Riba-Roja d’Ebre
        • Tivissa
        • Vinebre
      • Terra Alta
        • Arnes
        • Batea
        • Bot
        • Caseres
        • Corbera d’Ebre
        • El Pinell de Brai
        • Gandesa
        • Horta de Sant Joan
        • La Fatarella
        • La Pobla de Massaluca
        • Prat de Comte
        • Vilalba dels Arcs
      • Terres del Sénia
    • Actualitat
      • Política
      • Economia
      • Cultura
      • Societat
      • Esports
      • Entrevistes
    • Opinió
    • Mèdia
    • Pòdcast
      • L’informatiu
      • Converses de Prop
      • Parlem d’Igualtat
    • Captures
    • Al brancal
    A Prop Ebre
    Home»Montsià»Alcanar»La passió irracional d’Andrea Queralt pel cinema i les històries universals
    Alcanar Cultura

    La passió irracional d’Andrea Queralt pel cinema i les històries universals

    Laia ViñasBy Laia Viñas06/03/20246 Mins Read
    La productora i guionista Andrea Queralt. CEDIDA.

    Andrea Queralt (Alcanar, 1989) és productora i guionista de cinema. Va escollir la seua professió a la vegada que descobria les pel·lícules. “La meua relació amb el cine se remunta a la meua infància més llunyana, sempre he sigut molt cinèfila, d’una manera completament precoç, desmesurada i irracional. De petita ja mirava pel·lícules en blanc i negre, tenia una relació molt forta amb les imatges, les històries, tot el que representava la ficció, la posada en escena…”, explica Queralt. Amb el pas de l’adolescència, esta pulsió per la pantalla no va desaparèixer, sinó que va seguir alimentant-se amb l’acompanyament d’un oncle, amb qui anava sempre al cine. Descobria títols també a través del servei de préstec de la biblioteca d’Alcanar. “Vaig fer, d’un món sense internet, una xarxa per omplir-me i per donar-me els mitjans per perseguir esta vocació”.

    Actualment, la productora i guionista viu a París. Ha participat en pel·lícules multipremiades com O que arde (2019), Matadero (2022), Sobretodo de noche (2023) o Pepe (2024), el director de la qual, Nelson Carlo de Los Santos Aria, acaba de rebre l’Os de Plata a millor direcció a la Berlinale. Però entre reconeixement i reconeixement, el procés de produir un llarg és costós i invisible a ulls del gran públic. “Fer una pel·lícula és una aventura molt complexa i molt llarga. El productor o productora és l’única persona que s’encarrega d’estar present i pendent de tot, permanentment, des de l’inici fins al final. Entremig passen anys, problemes i molta gent”. Llegir versions, treballar de la mà de directors i directores, dels guionistes, buscar finançament, consultors, el millor equip tècnic i artístic… la faena de Queralt com a productora se basa en aglutinar tots els recursos que té a l’abast per acabar creant el millor film possible.

    De petita ja mirava pel·lícules en blanc i negre, tenia una relació molt forta amb les imatges, les històries, tot el que representava la ficció, la posada en escena…

    Andrea Queralt, productora i guionista

    Com decidix una professional del cinema els projectes en que vol veure’s immersa? I la pregunta del milió: com sap si una pel·lícula serà bona? “Decidixo si entro a formar part d’un projecte pel cineasta, per la persona que portarà la pel·lícula. A mi me servix fer una distinció entre realitzador i cineasta. Un realitzador és com un tècnic més que executa un guió, que ho fa tot molt correctament però, al final, tens pel·lícules sense cap personalitat, com si haguessen fet un pastís seguint una recepta i sense posar-li cap toc personal. En canvi, els cineastes són artistes que em fan creure que el seu univers i la seua sensibilitat són úniques, que el seu vincle amb la pel·lícula és tan fort que això farà que el resultat tingue este toc especial que podem anomenar ‘cinema d’autor’”. Tant els cops que Queralt ha treballat de productora com de guionista, conta que poder acompanyar un professional amb una visió clara l’apassiona. “Per seguir amb la metàfora, és com tenir accés a una cuina i a esta intimitat creativa. Entens per què esta persona és singular i per què la pel·lícula serà única”.

    Fotograma de ‘Sobretodo de noche’.

    Una de les etapes de creació preferides de l’artista canareva és el desenvolupament del guió. “M’interessa moltíssim perquè és aquí on comences a imaginar. S’encén l’imaginari i se comença a construir un relat. Prens consciència d’uns personatges, d’uns temps, d’uns espais… i, com a productora, comences a projectar-te, a pensar com trobaràs els mitjans perquè allò sigue possible. Esta etapa és increïble perquè tot està obert i tot és possible”. Com a guionista, Queralt explica que la seua base per escriure és la literatura que va devorar d’adolescent, però que el llenguatge del cinema és radicalment diferent al de la narrativa o la poesia. “Per escriure un guió és fonamental pensar en imatges. L’utilització de la llengua és, exclusivament, un mitjà tècnic per contar una manera de filmar, més que per embellir-se a si mateixa o per seduir al lector. És una eina de treball. De vegades hi ha gent que defensa el guió d’una manera tan literària, que després pot afectar molts altres factors posteriors, com el rodatge, el muntatge o la postproducció”.

    Per a ella, una bona pel·lícula és aquella que té un univers propi per explicar, i sembla que este tret el troba en el cinema actual. “El cinema espanyol i català recent està presentant, cada vegada més, una gran capacitat, mitjançant elements molt concrets i molt tradicionals, d’invocar emocions molt universals. Crec que això és una cosa que el cinema sempre ha tingut. Les pel·lícules japoneses mudes dels anys 20 parlen d’emocions universals, tot i estar anclades a un univers molt particular i molt local, igual com ho fan les americanes dels anys 40 i 50. Les emocions cinematogràfiques sempre són universals, i els temes universals seguixen molt presents en la manera en que seguim fent pel·lícules avui en dia: relacions entre pares i fills, històries d’amor…”.

    Els cineastes són artistes que em fan creure que el seu univers i la seua sensibilitat són úniques

    Andrea Queralt, productora i guionista

    Pepe, l’últim film on ha participat i que ha estat guardonat en un dels festival més importants del món, és un exemple del cinema que perseguix Queralt. El cineasta al capdavant del projecte ha explicat la història d’un hipopòtam. “És dels guions que més m’han emocionat en llegir-los, està basat en fets reals. Conta la vida i mort de Pepe, un hipopòtam que va nàixer a Namíbia i va ser transportat a Colòmbia per Pablo Escobar, que tenia un zoo privat amb animals africans. En morir Escobar, els animals van ser distribuïts per diferents zoos del nord del país, a excepció dels hipopòtams. Els van dixar al riu Magdalena. En aquella època, als anys 90, n’hi havia quatre o cinc, i ara n’hi ha un centenar”. Per la por dels ciutadans i els estralls que ocasionaven al medi de la zona, se va decidir caçar-los i matar-los. Pepe és el primer que van assassinar. Una història que parla de la innocència i el lligam entre dos continents, però també de la colonització i del passat del propi país del director, la República Dominicana. Un relat tan petit i concret com pot ser el d’un animal salvatge, però alhora tan universal com el d’una nació sencera.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Telegram WhatsApp

    Comments are closed.

    Posts relacionats

    L”Opera Studio’ del Proto-fest, principal novetat del programa formatiu 2025

    La cinquena edició del festival de música se celebrarà del 23 de juliol al 2 d’agost Els músics que vulguen…

    Read More

    Tres generacions unides pel disseny i el paper

    Yolanda Moreno té un taller als baixos de casa seua on hi passa hores. Aquí confecciona els vestits de paper…

    Read More

    Laia Oraá: “Es tracta de confiar en l’infant”

    Read More

    Dignificar el passat per no repetir-lo: Campredó torna a celebrar les Jornades del Patrimoni

    Read More

    Música a les ermites, l’avantsala del festival Proto-fest

    Read More

    Notícies recents

    Cuina artesana i de proximitat, l'essència de la Fira Gastronòmica de la Sénia

    Text de Laia Viñas i imatges de Jon Levik La Sénia ha acollit este cap ...
    Captures 12-05-2025

    L''Opera Studio' del Proto-fest, principal novetat del programa formatiu 2025

    La cinquena edició del festival de música se celebrarà del 23 de juliol al 2 ...
    Cultura 12-05-2025

    Preservar el cel sense contaminació lumínica, l'objectiu del Parc Natural dels Ports

    La Junta Rectora acorda impulsar actuacions per millorar l’enllumenat públic dels municipis de l’entorn La ...
    Alfara de Carles 12-05-2025
    El més vist

    Tres generacions unides pel disseny i el paper

    Amposta

    Laia Oraá: “Es tracta de confiar en l’infant”

    Amposta

    Dignificar el passat per no repetir-lo: Campredó torna a celebrar les Jornades del Patrimoni

    Campredó

    Al brancal de Laia Fabra

    Al brancal

    Quaranta anys de l’acampada feminista que va revolucionar Tortosa

    Societat

    Subscriu-te al butlletí

    Rep les últimes notícies

    • QUI SOM
    • CONDICIONS I PRIVACITAT
    • POLÍTICA DE COOKIES

    CONTACTE
    info@apropebre.cat

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    © 2025 Apropebre. Designed by Globals.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar el consentimiento de las cookies
    Utilizamos tecnologías como las cookies para almacenar y/o acceder a la información del dispositivo. Lo hacemos para mejorar la experiencia de navegación y para mostrar anuncios (no) personalizados. El consentimiento a estas tecnologías nos permitirá procesar datos como el comportamiento de navegación o los ID's únicos en este sitio. No consentir o retirar el consentimiento, puede afectar negativamente a ciertas características y funciones.
    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques .
    Preferències
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a la finalitat legítima d'emmagatzemar preferències no sol·licitades per l'abonat o l'usuari.
    Estadístiques
    El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense un requeriment, el compliment voluntari per part del Proveïdor de serveis d'Internet, o els registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només per a aquest propòsit no es pot utilitzar per identificar-te.
    Màrqueting
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per crear perfils d'usuari per enviar publicitat, o per rastrejar l'usuari en una web o en diverses webs amb fins de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}
    X