Les dues iniciatives s’entrellacen per aconseguir que els futurs graduats entren en contacte amb el panorama empresarial del territori
L’onzena edició de la Fira d’ocupació universitària del Campus de les Terres de l’Ebre de la Universitat Rovira i Virgili va celebrar-se el passat dimecres 15 de maig. Tot un matí dedicat a connectar els futurs professionals ebrencs i les empreses de la zona, per tal de començar a teixir aliances i relacions professionals. Les empreses que prèviament havien sol·licitat d’assistir-hi van tenir un estand on rebre els alumnes, els alumni o demandants d’ocupació engeneral. Un dels objectius principals de la Fira, tal i com explica el director del campus, Xavier Farré, és “retenir el talent” i donar l’oportunitat a les persones en búsqueda de faena de quedar-se a viure i treballar a les comarques ebrenques.
Però no és l’única manera que té el campus de posar en contacte els seus estudiants amb les empreses. “Aquí sempre hi ha un conjunt d’accions que anomenem projectes d’innovació. Un dels que desenvolupem aquest curs és el Campus Challenge, que presenta algunes singularitats molt interessants. Per exemple, que és un projecte pràctic. Hem contactat amb entitats i empreses del territori perquè proposin un repte al que els alumnes hagin de posar solució”, explica Farré. Les empreses i institucions que hi han participat són Amiblu, T-Valley Ecosystem, la Cambra de Comerç de Tortosa, l’Associació Celíacs de Catalunya, ControlPack, FITES Terres Ebre, INFOSA, JABIL, SB Hotels, Tortosa Esports (Ajuntament de Tortosa), el Club Atletisme Terres de l’Ebre (ATE), l’Escola de Teatre i Circ d’Amposta (EtcA) i el Campus Terres de l’Ebre de la URV. També n’han format part setanta estudiants del quatre graus que s’imparteixen al campus (ADE, Educació Infantil, Educació Primària i Infermeria) i tretze professors. Els tres col·lectius involucrats han treballat colze a colze segons la metodologia Challenge Based Learning, un tipus d’aprenentatge basat en desafiaments.
“Crec que, a partir del repte, hem sabut aplicar tot el que sabem i el que hem anat estudiant. Ho hem posat sobre la taula i hem donat solucions a un repte en concret, que és una cosa que, segurament, ens trobarem el dia de demà, quan treballem. Segur que en un futur posarem en pràctica tot el que hem après”, conta Gemma Curto, que cursa el tercer curs del grau d’ADE i ha participat de la iniciativa. També ho ha fet Alba Gasparín del grau d’ADE, que, juntament amb els seus companys de repte, ha ajudat Amiblu a desenvolupar el salari emocional de l’empresa. El respte al que responien era: ‘Com desenvolupar el salari emocional a les empreses? Quins projectes de salut i benestar proposaríeu per als treballadors?’. “Hem intenta buscar projectes que milloressin la salut i el benestar emocional dels treballadors. Hem fet servir metodologies que havíem fet servir a classe i ho hem posat en comú amb els alumnes dels altres graus perquè tothom pogués aportar la seua visió”.
Les empreses encarregades de llençar el repte no havien de proposar-ne un de molt banal ni un que escapés les possibilitats dels alumnes. En el cas d’Amiblu, ubicada a Camarles i que es dedica a comercialitzar tuberies i productes de PRVF, tenien clar que volien seguir una línia per la que fa temps que aposten. ”Natros ja treballem amb el salari emocional, que per a natros és tot aquell salari no monetari que reben els treballadors i els proporciona benestar”, conta la responsable de Recursos Humans, Maite Guardia. Amb anys d’experiència en la Fira d’Ocupació, tenen clar que la connexió amb el futur professional del territori és clau per retenir el talent al territori. “Este exercici que han fet els estudiants els ajudarà en un futur, perquè es mouran, hauran de treballar amb diferents departaments, posar en comú el seu coneixement, tal i com han fet en este repte. És un projecte on tots hem guanyat alguna cosa, les empreses també, perquè els donem a conèixer com treballem i qui som”.
En el marc de la Fira, en un context de búsqueda i ganes de fer xarxa, els equips del Campus Challenge han exposat les seues solucions als reptes. Després de setmanes de treballar de la mà del professorat i les empreses de la zona, han defensat amb un vídeo en anglès i un pòster la seua idea. El primer lloc ha estat per al grup vinculat a l’empresa SB Hotels que ha dissenyat un pla de formació per millorar les competències en llengües estrangeres i digitals. En segona posició ha quedat el repte promogut pel Campus Terres de l’Ebre amb la proposta de creació de clubs culturals per estimular el creixement personal dels estudiants; i, en tercer lloc, el projecte de l’Associació de Celíacs de Catalunya per identificar els establiments de restauració on es pot esmorzar o berenar sense contaminació creuada.