L’obra, que va acompanyada de suport audiovisual, es podrà sentir dissabte 13 d’abril a Lo Pati amb la cantant Claudia Schneider
L’anòxia esdevé quan es detecta manca d’oxigen en les cèl·lules o els teixits d’un organisme. Passa, per exemple, quan l’excés de fertilitzants agrícoles i els residus ramaders degrada la qualitat de l’aigua, com va passar 2021 al Mar Menor. Aquell episodi d’anòxia va desencadenar la mort de milers de peixos i crustacis. Ara, l’artista Fito Conesa (Cartagena, 1980) ha escollit aquest fenomen com a un punt de partida per a la concepció de l’òpera en tres actes Anòxia, un preludi constant, amb al qual proposa diferents acostaments a les problemàtiques actuals del mar Mediterrani. Per una banda, ens aproxima a la degeneració ecosistèmica i a l’ecocidi imminent; per una altra, ens dibuixa la xarxa de carreteres de pagament que els grans creuers tracen sobre les posidònies; i, finalment, també és un cant que interpel·la l’espectador i l’acosta a una situació present de conseqüències ja sabudes però mal gestionades.
Dissabte 13 d’abril, a les 19h, el Centre d’Art Lo Pati d’Amposta acollirà un concert performàtic, amb una projecció simultània, en el qual intervindran Fito Conesa i la cantant Claudia Schneider, col·laboradora habitual del música Carles Santos. La peça inclou poemes musicats que es barregen amb filmacions del mateix Conesa i imatges d’arxiu. Totes elles reflecteixen l’explotació impenitent de la Mediterrània per part de l’home: platges plenes a vessar, hotels gegants a la vora del mar, creuers i vaixells de pesca en plena feina.
Anòxia. Un preludi constant va guanyar la 9ª edició del Premi de Videocreació, una coproducció entre Centres Territorials del Sistema Públic d’Equipaments d’Arts Visuals de Catalunya: ACVic Centre d’Arts Contemporànies (Vic); Bòlit, Centre d’Art Contemporani. Girona; Fabra i Coats: Centre d’Art Contemporani de Barcelona; M|A|C Mataró Art Contemporani; Mèdol – Centre d’Arts Contemporànies de Tarragona; Centre d’Art la Panera (Lleida); Lo Pati Centre d’Art Terres de l’Ebre (Amposta); i Centre d’Art Tecla Sala (l’Hospitalet de Llobregat), a més del Santa Mònica, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i LOOP Barcelona.