Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Contacte: info@apropebre.cat
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    A Prop Ebre
    • Territori
      • Baix Ebre
        • Aldover
        • Alfara de Carles
        • Benifallet
        • Camarles
        • Deltebre
        • El Perelló
        • L’Aldea
        • L’Ametlla de mar
        • L’Ampolla
        • Paüls
        • Roquetes
        • Tivenys
        • Tortosa
        • Xerta
      • Montsià
        • Alcanar
        • Amposta
        • Freginals
        • Godall
        • La Galera
        • La Sénia
        • Mas de Barberans
        • Masdenverge
        • La Ràpita
        • Sant Jaume d’Enveja
        • Santa Bàrbara
        • Ulldecona
      • Ribera d’Ebre
        • Ascó
        • Benissanet
        • Flix
        • Garcia
        • Ginestar
        • La Palma d’Ebre
        • La Torre de l’Espanyol
        • Miravet
        • Móra d’Ebre
        • Móra la Nova
        • Rasquera
        • Riba-Roja d’Ebre
        • Tivissa
        • Vinebre
      • Terra Alta
        • Arnes
        • Batea
        • Bot
        • Caseres
        • Corbera d’Ebre
        • El Pinell de Brai
        • Gandesa
        • Horta de Sant Joan
        • La Fatarella
        • La Pobla de Massaluca
        • Prat de Comte
        • Vilalba dels Arcs
      • Terres del Sénia
    • Actualitat
      • Política
      • Economia
      • Cultura
      • Societat
      • Esports
      • Entrevistes
    • Opinió
    • Mèdia
    • Pòdcast
      • L’informatiu
      • Converses de Prop
      • Parlem d’Igualtat
    • Captures
    • Al brancal
    A Prop Ebre
    Home»Montsià»Amposta»Els tres pilars de la vida de Mari Chordà: l’activisme, l’art i la maternitat
    Amposta Cultura

    Els tres pilars de la vida de Mari Chordà: l’activisme, l’art i la maternitat

    Laia ViñasBy Laia Viñas28/02/20248 Mins Read
    Mari Chordà i la seua obra 'Líquids' de 1966. J.C.C.

    Mari Chordà (Amposta, 1942) és artista perquè, de xiqueta, va fer llit durant un any sencer. Va tenir una malaltia que ella pensa que “només va ser una qüestió de creixement, però com llavors les coses eren tan obtuses i poc clares en medicina, el metge me va visitar i me va dir que, si no feia llit, als dotze anys aniria en cadira de rodes”. Llavors, Chordà era una nena d’onze anys, inquieta i amb molta curiositat per tot el que la rodejava. “Me vaig quedar tocada perquè era molt petita, i la meua família, encara més. Vaig estar un any al llit i prenent sis Optalidons al dia, un medicament que després se va treure del mercat perquè devia ser horrible”. L’Optalidon va ser un fàrmac molt popular entre els anys 60 i 80. Contenia barbitúrics i creava dependència.

    “Però no em va matar del tot”, explica l’artista rient. “Me va impedir créixer bastant, però això és l’única cosa negativa. Va venir a veure’m la filla dels millors amics dels meus pares, Marisol Panisello, que pintava. Me va dir, te deus avorrir molt i veig que omples els dibuixos dels llibres amb els llapis de colors. Li vaig contestar que sí, i que m’encantava el color”. Panisello va comprar-li una capseta plena d’estris perquè pogués dibuixar tot el que li vingués de gust. “Amb Marisol vaig tenir el que sempre hauríem de tenir les dones, una altra dona que ens done ales. Però com no hi ha referents, és molt difícil“. Sota la seua supervisió, Chordà va començar a pintar paisatges. Va ser una porta d’entrada al món de l’art.

    El Casino d’Amposta també va ser un espai vital per a este despertar cultural. Se va inaugurar a principis del segle XX amb la voluntat d’esdevenir un punt de reunió per als veïns. S’hi feien revetlles, balls i activitats de tot tipus. “A Amposta vam tenir la sort de tenir el Casino, que tenia un cinema enganxat al costat. Organitzaven concursos de contes, i jo en vaig escriure un d’unes formigues, que sempre m’han encantat, però estes vivien al fons del mar. Eren de color rosa i eren increïbles”.

    Un cop recuperada, l’artista va marxar a estudiar a un col·legi de monges a Tortosa, on hi estava en qualitat d’interna. El món religiós li semblava encarcarat i masclista, però li agradava la rutina a l’escola. Hi tenia amigues i un germà seu vivia a la ciutat, de manera que els caps de setmana podia visitar-lo i dinar amb la família. “Cantàvem una cançó que deia, sempre aquí, sempre aquí, sense veure cap xic fadrí. Un any, en venir el temps dels petards, en vam llençar uns quants al lloc on vivien les monges, que no t’hi podies ni atansar. Des d’un punt del nostre pati hi podies tirar coses. Vam comprar petards d’estos que tenen cua i els vam tirar. De seguida van saber que havia estat idea meua, me van castigar no sé quantes setmanes sense sortir, però ho vaig donar per bo perquè es van espantar moltíssim, se van sentir uns crits horrorosos. I natros vinga a riure”.

    Amb Marisol vaig tenir el que sempre hauríem de tenir les dones, una altra dona que ens done ales

    Mari Chordà, artista

    Quan va arribar el moment de decidir, va tenir clar que volia marxar a Barcelona per estudiar Belles Arts. Va matricular-se a l’Escola Superior de Sant Jordi. Allà va començar a forjar la seua futura vida: va conèixer Pepe Niebla, que seria la seua parella durant anys, companys que van fer-li descobrir corrents artístiques i de pensament noves per a ella, i l’esperit crític que sempre havia tingut se va magnificar. Destaca, sobretot, el masclisme que se respirava als ambients en què es movia, aparentment progressistes. “A partir del segon any començaves a pintar dones pràcticament en pilotes, potser amb una espècie de drap per damunt, però vaja, despullades. En canvi, els tios anaven tapats. I als nois que pertanyien al partit comunista sempre els senties parlar que s’havia de fer alguna cosa important, que el moviment estudiantil havia d’anar contra Franco… però després eren completament sí, padre, sí, padre, sí, padre. Feien el que se’ls deia i punt. Jo em vaig engrescar amb el meu ex marit, una persona molt creguda i molt violenta. El conec a partir d’estos moviments antifranquistes, ell era el que ens mobilitzava”.

    A partir d’este moment i fins avui, Mari Chordà és activista. Ho va ser també durant l’època que va viure a París amb Niebla i van formar part del Partit Comunista. Un cop més, va tenir la sensació que els homes revolucionaris veien les dones com un accessori, un afegit a ells mateixos. “Realment no els agradava que les dones militessen. Els agradava manar sobre elles. Coge estas hojas (tot sempre en castellà) y repártelas en los bailes de fin de semana, que suelen ir españoles. Per a això sí que valíem, però per a res més. A mi m’agradava molt fer teatre. Se va fer una trobada artística, organitzada per espanyols progressistes, i jo contentíssima. Se va fer una obra de teatre. Jo ja estava embarassada. La directora, una dona, em va dir que no podia fer l’obra per l’embaràs. Això em va desmoralitzar totalment contra este tipus de comunisme”.

    Tot i este rebuig, la maternitat va ser un revulsiu per a ella. A París vivien en una casa molt gran, propietat d’una dona que havia cuidat xiquets orfes o amb problemes familiars durant la Segona Guerra Mundial. Tenia tot de banyeretes repartides per l’edifici. Chordà, menuda com era, s’encabia dins d’estos recipients i observava el seu cos canviant. “De cop veia uns pits que creixien, una mica més tard, la panxa… això me va moure a fer els ‘Autoretrats Embarassada‘. En volia fer nou, un per cada mes, però no en vaig poder fer tants perquè vaig tenir molt clar que volia tornar a Amposta a parir“. No era el primer cop que pintava inspirada pel cos femení, sinó que ja ho havia fet amb la sèrie ‘Vaginals‘, creada durant la seua primera estada a Barcelona i abans d’acabar els estudis. El color és el leitmotiv d’estes obres, tant, que ‘La gran Vagina‘ i ‘Coitus pop‘ van ser incloses l’any 2015 en l’exposició The World Goes Pop del Tate Modern.

    ‘La gran vagina’, de Mari Chordà (1966). IMATGE: Museu Reina Sofía.
    ‘Coitus Pop’ de Mari Chordà (1968). IMATGE: MACBA.

    La seua filla Àngela va nàixer a la ciutat natal de sa mare, tal i com ella havia desitjat. Va ser un part difícil perquè el bebè va pesar gairebé cinc quilos. “Em va interessar molt, ja des del principi, tenir una criatura. I amb ella ens quedem un temps a Amposta perquè volíem crear un espai contra el franquisme i contra tot el totalitarisme que es vivia en aquella època. Vam obrir lo Llar, que va ser una passada, una cosa fantàstica. A través de clubs de teatre, de cinema amateur, de fotografia… grups de tot, perquè allà se podia fer de tot, crec que vam canviar la manera de pensar dels joves d’aquell moment. I els meus amics d’Amposta seguixen sent aquella gent”. Esta segona etapa a Amposta la va portar a crear amb fusta, en un intent de distreure la seua filla i una amiga. “Vaig veure que els feia molta gràcia poder picar la fusta amb un martellet. Vaig pensar, vaig a fer-li un joguet a l’Àngela, i mira, resulta que està al Museu Reina Sofía des de fa un munt de temps”.

    ‘Joguet per a l’Àngela’, de Mari Chordà (1969). IMATGE: Museu Reina Sofía.

    La fi de la relació tortuosa amb Niebla va fer que Chordà i la seua xiqueta tornessen a Barcelona, on la pintora va fer de professora durant anys. Allà va patir les conseqüències del règim de manera directa quan la van expedientar per facilitar les reunions d’alumnes. Però no va dixar mai l’art de banda. Va seguir exposant la seua obra, associant-se amb dones, alçant la veu conta el masclisme i les discriminacions cap al col·lectiu LGTBIQ+. És una de les impulsores del bar-biblioteca laSal, que després se convertiria en una editorial. Ha cultivat també l’escriptura, ja que als anys 70 va dixar de pintar i va abocar totes les seues inquietuds en la poesia. Arrel de l’exposició del Tate Modern anteriorment esmentada, els crítics i galeristes catalans van posar-la al centre del panorama artístic. Al 2022 va rebre la Creu de Sant Jordi. Ara mateix se pot admirar la seua obra a l’exposició Mari Chordà… i moltes altres coses del Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona, i a partir del juliol se podrà visitar al Museu d’Art Contemporani de Barcelona.

    Sobre este reconeixement, l’activista diu que “no hi pot haver res millor. Tot i les pauses que he tingut i les barreges de tot el que he fet… no em puc sentir millor. Jo no he dixat mai de militar, tant en la política com en el feminisme, perquè ho he vist tan clar… Per sort, ara veiem que hi ha molts homes que es van sumant al moviment, que volen ser diferents i que realment ho són”. Si alguna cosa té Mari Chordà, és confiança i esperança en el futur.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Telegram WhatsApp

    Comments are closed.

    Posts relacionats

    Divulgació i memòria a la XIII Diada del Camp d’Aviació de la Sénia

    A finals de maig, la Sénia va celebrar XIII Diada del Camp d’Aviació de la Sénia, una jornada que es…

    Read More

    Deltebre Dansa celebra la vintena edició amb espectacles de Mucha Muchacha, Kampai o Lali Ayguadé

    Tindrà lloc del 7 al 20 de juliol Del 7 al 20 al de juliol se celebra la 20a edició del Festival Deltebre Dansa consolidat com un…

    Read More

    Bot repassarà la història de la línia de tren de la Val de Zafán en el Cicle Estacions de Primavera

    Read More

    Les Terres de l’Ebre se sumen a la Global March to Gaza

    Read More

    El NEO Fest torna a la Terra Alta amb la nova corrent de l’Ebre

    Read More

    Notícies recents

    Les remendadores seran les grans protagonistes de 'Dones i Mar' a les Cases d'Alcanar

    La IV jornada festiva i divulgativa se celebrarà de l’11 al 13 de juliol Les ...
    Les Cases d'Alcanar 12-06-2025

    Divulgació i memòria a la XIII Diada del Camp d'Aviació de la Sénia

    A finals de maig, la Sénia va celebrar XIII Diada del Camp d’Aviació de la ...
    Cultura 10-06-2025

    Deltebre Dansa celebra la vintena edició amb espectacles de Mucha Muchacha, Kampai o Lali Ayguadé

    Tindrà lloc del 7 al 20 de juliol Del 7 al 20 al de juliol se celebra la 20a ...
    Cultura 10-06-2025
    El més vist

    Al brancal de Marina Gil

    Al brancal

    Les Terres de l’Ebre se sumen a la Global March to Gaza

    Amposta

    Bot repassarà la història de la línia de tren de la Val de Zafán en el Cicle Estacions de Primavera

    Bot

    Roquetes es prepara per acollir una nova edició de l’Unicorns Pride Ebre

    Roquetes

    Deltebre Dansa celebra la vintena edició amb espectacles de Mucha Muchacha, Kampai o Lali Ayguadé

    Cultura

    Subscriu-te al butlletí

    Rep les últimes notícies

    • QUI SOM
    • CONDICIONS I PRIVACITAT
    • POLÍTICA DE COOKIES

    CONTACTE
    info@apropebre.cat

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    © 2025 Apropebre. Designed by Globals.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar el consentimiento de las cookies
    Utilizamos tecnologías como las cookies para almacenar y/o acceder a la información del dispositivo. Lo hacemos para mejorar la experiencia de navegación y para mostrar anuncios (no) personalizados. El consentimiento a estas tecnologías nos permitirá procesar datos como el comportamiento de navegación o los ID's únicos en este sitio. No consentir o retirar el consentimiento, puede afectar negativamente a ciertas características y funciones.
    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques .
    Preferències
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a la finalitat legítima d'emmagatzemar preferències no sol·licitades per l'abonat o l'usuari.
    Estadístiques
    El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense un requeriment, el compliment voluntari per part del Proveïdor de serveis d'Internet, o els registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només per a aquest propòsit no es pot utilitzar per identificar-te.
    Màrqueting
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per crear perfils d'usuari per enviar publicitat, o per rastrejar l'usuari en una web o en diverses webs amb fins de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}
    X