Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Contacte: info@apropebre.cat
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    A Prop Ebre
    • Territori
      • Baix Ebre
        • Aldover
        • Alfara de Carles
        • Benifallet
        • Camarles
        • Deltebre
        • El Perelló
        • L’Aldea
        • L’Ametlla de mar
        • L’Ampolla
        • Paüls
        • Roquetes
        • Tivenys
        • Tortosa
        • Xerta
      • Montsià
        • Alcanar
        • Amposta
        • Freginals
        • Godall
        • La Galera
        • La Sénia
        • Mas de Barberans
        • Masdenverge
        • La Ràpita
        • Sant Jaume d’Enveja
        • Santa Bàrbara
        • Ulldecona
      • Ribera d’Ebre
        • Ascó
        • Benissanet
        • Flix
        • Garcia
        • Ginestar
        • La Palma d’Ebre
        • La Torre de l’Espanyol
        • Miravet
        • Móra d’Ebre
        • Móra la Nova
        • Rasquera
        • Riba-Roja d’Ebre
        • Tivissa
        • Vinebre
      • Terra Alta
        • Arnes
        • Batea
        • Bot
        • Caseres
        • Corbera d’Ebre
        • El Pinell de Brai
        • Gandesa
        • Horta de Sant Joan
        • La Fatarella
        • La Pobla de Massaluca
        • Prat de Comte
        • Vilalba dels Arcs
      • Terres del Sénia
    • Actualitat
      • Política
      • Economia
      • Cultura
      • Societat
      • Esports
      • Entrevistes
    • Opinió
    • Mèdia
    • Pòdcast
      • L’informatiu
      • Converses de Prop
      • Parlem d’Igualtat
    • Captures
    • Al brancal
    A Prop Ebre
    Home»Cultura»El Museu de la Pauma homenatja l’artesania de l’espart
    Cultura Mas de Barberans

    El Museu de la Pauma homenatja l’artesania de l’espart

    RedaccióBy Redacció07/11/20225 Mins Read

    ‘Espart, disseny rural’ explica els usos i tècniques d’aquesta fibra vegetal, present des de la Prehistòria fins l’actualitat

    Per la seua qualitat i fortalesa, l’espart és potser la fibra vegetal amb un ús més estès, amb una història que arrenca del Paleolític i que ha permès desplegar una gran diversitat de tècniques i una infinitat de formes i volums. Per tot això i per difondre i preservar l’artesania de l’espart, el govern d’Espanya va declarar la cultura de l’espart com a Manifestació Representativa de Patrimoni Cultural Immaterial, l’any 2019. Dins d’aquest context naix Espart, disseny rural, la nova exposició de producció pròpia del Centre de Desenvolupament Rural Museu de la Pauma del Mas de Barberans, que ha obert portes aquest dissabte, 5 de novembre i que es podrà visitar fins al novembre del 2023.

    Comissariada per l’artesana i artista Simone Simons (La Haya, 1961), l’objectiu d’aquesta mostra és posar el focus en el patrimoni rural i homenatjar l’artesà anònim com a individu creatiu dins el context local, una figura en vies d’extinció en aquest món global i digitalitzat en què vivim. Així l’exposició mostra una cinquantena de peces, majoritàriament tradicionals que daten des principis del segle XX fins als anys 60, algunes d’elles úniques i singulars, dissenyades sovint anònimament per resoldre demandes locals, un fet que explica la gran diversitat de formes, volums i tècniques que al llarg dels segles ha legat l’artesania espartera.

    Entre les peces més singulars s’hi podrà veure un cabàs roser, emprat per collir les roses de safrà amb una ansa molt curta, ideada així perquè el cabàs quedés molt tancat i no volessin; sabates de cavalleria; una corda de palmerer per pujar a les palmeres a collir dàtils o la saranda, la safata on es posaven els dàtils mentre els collien dalt la palmera. Totes elles, peces que mostren aquesta profunda relació entre forma i funció de l’artesania de l’espart i que provenen majoritàriament de les col·leccions del Museu Terres de l’Ebre, del Museu Valencià d’Etnologia, de la

    Universitat Popular d’Albacete i amb la col·laboració especial del Museo del Esparto de Cieza (Múrcia), a més de col·leccions privades. Peces etnològiques que conviuen amb dissenys contemporanis d’autor, amb noms com Maria Teresa Miñana, Elvira Serra, Jesús Marías Quintero o l’empresa Balikypopoy, i destaca un pastor de mida real fet amb espart, de Gregorio Cabra.

    Però més enllà   de les peces, la mostra també inclou altres espais per aprofundir en la història, tècniques i l’ofici d’esparter. Així hi trobem una línia del temps il·lustrada amb imatges de restes arqueològiques i fotografies antigues que permeten apropar-nos als tractaments i usos de l’espart en totes les èpoques, començant per unes cordes d’espart trenades fa 12.000 anys d’antiguitat. En l’àmbit de l’ofici d’esparter, s’hi presenten uns establiments (ordenances municipals) dels segles XVI i XVII que permeten intuir el funcionament intern d’una confraria, la de Santa Magdalena de Tortosa; així com una ordenança, de finals del segle XV, que regula l’accés a l’espart com a primera matèria. Es tracta de documents que lliguen l’espart i l’ofici d’esparter a les Terres de l’Ebre. Per fer l’anàlisi s’ha treballat amb les fotografies dels documents i els originals es poden consultar a l’Arxiu Comarcal del Baix Ebre.

    De tècniques se’n recullen fins a vuit amb espart cru o cuit, que van des del trenat per a la llata fins a la corda cosida. I també hi ha un rogle centrat en l’hàbitat de la planta de l’espart (Stipa tenacíssima), una espècie que s’estén principalment pel Mediterrani occidental: nord-oest d’Àfrica i sud de la Península Ibèrica.

    Espart, disseny rural és basa, en bona part, en la recerca de la seua comissària, Simone Simons, qui des del 2011 ha recollit, fotografiat i catalogat infinitat de peces elaborades amb aquesta fibra vegetal explicant-ne la història i n’acaba de publicar un llibre. El seu vincle amb el Museu de la Pauma explica que l’exposició es faci aquí. “No veig cap altre lloc millor per exposar-la”, apunta tot remarcant els vincles entre pauma i espart.

    Coordinada per Pepa Subirats, del Centre de Desenvolupament Rural Museu de la Pauma, l’exposició ha comptat amb la col·laboració del Museu Terres de l’Ebre, el Museu Etnològic de València, el Museo del Esparto de Cieza (Múrcia) i de la Universidad Popular de Albacete que han cedit peces; així com de l’Arxiu Comarcal del Baix Ebre que ha facilitat l’accés als documents sobre els gremis esparters. El disseny gràfic i cartell és obra de Carme Pons, mentre que el disseny de l’espai expositiu ha estat creat per Maria Pons qui destaca la fascinació del groc com a paisatge de les zones esparteres. Els textos històrics i transcripció dels documents han estat a càrrec de la historiadora Mariona Valldepérez. Finalment, la producció dels elements expositius ha anat a càrrec d’Enric Naudí i cal esmentar també la intervenció de Jordina Bravo a l’escala del Museu com a avantsala de l’exposició.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Telegram WhatsApp

    Comments are closed.

    Posts relacionats

    Josep Piñol després d”Evitada’: “M’interessa la hipocresia de les persones”

    Josep Piñol (1994, Tivenys) és nerviós, es mou quan parla i mai s’està en la mateixa posició durant més de…

    Read More

    Jordi Fabá presenta ‘Dos Almas’, un tema nascut de la búsqueda de la creativitat

    El músic tortosí llença el seu segon single Jordi Fabá ha tret el seu segon single. Després d”Orenetes’, composat juntament…

    Read More

    Al brancal de Genèriccc

    Read More

    Tivissa té un nou oasi cultural: s’inaugura la Sala Teatre

    Read More

    Miquel Àngel Pradilla Cardona, 14è Premi Lo Grifonet

    Read More

    Notícies recents

    Al brancal d'Arrels d'Orta

    Enric Alfonso està al capdavant de la vinateria Arrels d’Orta, que reobre portes el proper ...
    Al brancal 03-12-2025

    Josep Piñol després d''Evitada': “M'interessa la hipocresia de les persones”

    Josep Piñol (1994, Tivenys) és nerviós, es mou quan parla i mai s’està en la ...
    Cultura 29-11-2025

    Jordi Fabá presenta 'Dos Almas', un tema nascut de la búsqueda de la creativitat

    El músic tortosí llença el seu segon single Jordi Fabá ha tret el seu segon ...
    Cultura 27-11-2025
    El més vist

    Al brancal d’Arrels d’Orta

    Al brancal

    Josep Piñol després d”Evitada’: “M’interessa la hipocresia de les persones”

    Cultura

    Jordi Fabá presenta ‘Dos Almas’, un tema nascut de la búsqueda de la creativitat

    Cultura

    Al brancal de Genèriccc

    Al brancal

    Robert Adell: “Es necessiten més pastors”

    Entrevistes

    Subscriu-te al butlletí

    Rep les últimes notícies

    • QUI SOM
    • CONDICIONS I PRIVACITAT
    • POLÍTICA DE COOKIES

    CONTACTE
    info@apropebre.cat

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    © 2025 Apropebre. Designed by Globals.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar el consentimiento de las cookies
    Utilizamos tecnologías como las cookies para almacenar y/o acceder a la información del dispositivo. Lo hacemos para mejorar la experiencia de navegación y para mostrar anuncios (no) personalizados. El consentimiento a estas tecnologías nos permitirá procesar datos como el comportamiento de navegación o los ID's únicos en este sitio. No consentir o retirar el consentimiento, puede afectar negativamente a ciertas características y funciones.
    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques .
    Preferències
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a la finalitat legítima d'emmagatzemar preferències no sol·licitades per l'abonat o l'usuari.
    Estadístiques
    El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense un requeriment, el compliment voluntari per part del Proveïdor de serveis d'Internet, o els registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només per a aquest propòsit no es pot utilitzar per identificar-te.
    Màrqueting
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per crear perfils d'usuari per enviar publicitat, o per rastrejar l'usuari en una web o en diverses webs amb fins de màrqueting similars.
    • Gestiona les opcions
    • Gestiona els serveis
    • Gestiona {vendor_count} proveïdors
    • Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    • {title}
    • {title}
    • {title}
    X