Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Contacte: info@apropebre.cat
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    A Prop Ebre
    • Territori
      • Baix Ebre
        • Aldover
        • Alfara de Carles
        • Benifallet
        • Camarles
        • Deltebre
        • El Perelló
        • L’Aldea
        • L’Ametlla de mar
        • L’Ampolla
        • Paüls
        • Roquetes
        • Tivenys
        • Tortosa
        • Xerta
      • Montsià
        • Alcanar
        • Amposta
        • Freginals
        • Godall
        • La Galera
        • La Sénia
        • Mas de Barberans
        • Masdenverge
        • La Ràpita
        • Sant Jaume d’Enveja
        • Santa Bàrbara
        • Ulldecona
      • Ribera d’Ebre
        • Ascó
        • Benissanet
        • Flix
        • Garcia
        • Ginestar
        • La Palma d’Ebre
        • La Torre de l’Espanyol
        • Miravet
        • Móra d’Ebre
        • Móra la Nova
        • Rasquera
        • Riba-Roja d’Ebre
        • Tivissa
        • Vinebre
      • Terra Alta
        • Arnes
        • Batea
        • Bot
        • Caseres
        • Corbera d’Ebre
        • El Pinell de Brai
        • Gandesa
        • Horta de Sant Joan
        • La Fatarella
        • La Pobla de Massaluca
        • Prat de Comte
        • Vilalba dels Arcs
      • Terres del Sénia
    • Actualitat
      • Política
      • Economia
      • Cultura
      • Societat
      • Esports
      • Entrevistes
    • Opinió
    • Mèdia
    • Pòdcast
      • L’informatiu
      • Converses de Prop
      • Parlem d’Igualtat
    • Captures
    • Al brancal
    A Prop Ebre
    Home»Cultura»D’on ve el rihihiu? El crit que dona sentit al festival que mescla drag queens, tradició i ruralitat
    Cultura Mas de Barberans

    D’on ve el rihihiu? El crit que dona sentit al festival que mescla drag queens, tradició i ruralitat

    Laia ViñasBy Laia Viñas26/07/20235 Mins Read

    El festival Rihihiu aterra a Mas de Barberans del 28 al 30 de juliol

    L’artista, professor i escultor Vicent M. Anglès ha aportat llum a les incògnites que rodegen el crit del rihihiu. Esta tradició sonora que tenia lloc a la plana del Montsià va ressucitar fa un parell d’anys amb el festival d’arts vives Rihihiu, impulsat per Anna Zaera i Zoraida Roselló a Santa Bàrbara. La primera edició se va celebrar al 2021 i, des de llavors, la proposta ha programat espectacles de dansa, circ, musicals, debats, xerrades o accions comunitàries amb les masades de la població com a teló de fons. Ha destacat de seguida pel seu caràcter festiu i inclusiu, mesclant la tradició amb les noves corrents artístiques i socials. Ara, Rihihiu surt del seu poble de naixement i viatja fins a Mas de Barberans, on del 28 al 30 de juliol se podran gaudir activitats relacionades amb la fotografia, el circ, la performance o la música, a més d’un col·loqui al voltant de noves formes d’art. Consulta’n els detalls i els horaris aquí.

    “El Mas de Barberans ha sigut un agent col·laboratiu i cooperatiu, ens va donar accés a poder imaginar el festival allà. El rihihiu era un crit que s’estava perdent i que, amb l’excusa del festival, hem pogut anar recuperant testimonis que el van viure. Ara tenim testimonis de memòria viva molt importants i molt més rics que els que teníem amb només els de Santa Bàrbara”, explica una de les impulsores, Zoraida Roselló. Per seguir amb esta recerca dels orígens, les dues creadores han volgut indagar en l’essència del crit. Ho han fet de la mà de Vicent M. Anglès, que s’ha encarregat de parlar amb grups de persones grans que recorden detalls i expliquen anècdotes del rihihiu. Gràcies a estes quedades on l’artista dixava la gravadora encesa i se dedicava gairebé només a escoltar, ha pogut recollir la veu d’homes i dones que conten que reunir-se després de la jornada, en acabar de treballar, era l’única manera de socialitzar durant la setmana.

    El contacte entre veïns s’iniciava cap a les cinc de la tarde, hora propera a la posta de sol a l’hivern, quan els treballadors arribaven a casa després d’una dura jornada al camp i ho feien saber als de les finques dels voltants per trobar un punt de reunió. “Llavors se contaven històries, o com els havia anat, o què havien fet…” se sent dir a un dels testimonis. Una altra explica que “segons d’on venia el rihihiu, sabies si era el veí de dalt o el de baix, sabies qui havia arribat”. Tot estan d’acord en què estes estones alleugerien els sacrificis i les condicions de treball que patien les generacions anteriors.

    Precisament, el paper de les persones grans del territori es té molt en compte al Rihihiu. Amb la mirada posada en l’envelliment de comarques com les nostres, el festival aposta per crear vincles entre generacions. Anglès observa que la gent que va veure com pares, mares, veïns i amics feien el rihihiu recorden amb certa nostàlgia un temps en què els joves no marxaven del poble i encara se podia viure de la terra. Per intentar evitar que els joves visquen d’esquena als majors, moltes de les activitats estan enfocades a que hi haja contacte entre els dos col·lectius, i també per transformar les tradicions en quelcom obert, dinàmic i transformador. Els pobles petits, en este aspecte, proporcionen un espai íntim i segur, on tothom se coneix i se respecta.

    Este crit tan particular respon a la necessitat de trobar-se, de fer xarxa. Vicent M. Anglès diu que les ganes de compartir moments ha estat sempre presents al territori, però que els canals sonors per aconseguir ajuntar-se han variat amb els anys. En èpoques sense telèfons ni Whatsapp, els corns marins van ser l’utensili per excel·lència per emetre ones que arribessen a oïdes de coneguts i fer-los arribar un missatge, tal i com mostren les troballes del jaciment d’Alcanar. El rihihiu, per la seua banda, va morir entre els anys 50 i 60, i la falta de documentació i testimonis directes fan difícil que se puguen conèixer en profunditat les característiques més especials del crit. Per exemple, Anglès s’ha trobat amb persones que afirmen que només cridaven els homes, tot i que d’altres diuen que el gènere no hi tenia res a veure, que el rihihiu era cosa de dones i homes sense distincions. Roselló també posa en valor que han descobert que al Mas de Barberans, abans de la dictadura, “se feia un tipus de rihihiu que es deia la màscara, que era un crit on tu camuflaves la teva veu, de manera que intentaves que no et poguessin reconèixer. Jugaven a camuflar la seva identitat. Això es va prohibir amb el franquisme perquè van prohibir el carnaval, hi va haver una auto censura”.

    Imatges d’edicions anteriors del festival Rihihiu.

    Tot i l’allau d’informació en relació al crit i la pressa que corre recuperar-la, Rihihiu posa esta singular forma de comunicació al centre de la seua proposta artística, evitant també que una part de la història popular de la plana del Montsià quede en l’oblit. Amb la celebració d’una nova edició, queda pal·lès que avis i néts, masades i blocs de pisos, camps de conreu i fàbriques i pubilles i drag queens poden conviure en perfecta harmonia.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Telegram WhatsApp

    Comments are closed.

    Posts relacionats

    Pili Curto explora la intimitat en el seu primer llibre

    Un grapat de lletres per si mai et fan falta (2025, Círculo Rojo) és el primer llibre de Pili Curto…

    Read More

    Les remendadores seran les grans protagonistes de ‘Dones i Mar’ a les Cases d’Alcanar

    La IV jornada festiva i divulgativa se celebrarà de l’11 al 13 de juliol Les cases d’Alcanar ja té a…

    Read More

    Divulgació i memòria a la XIII Diada del Camp d’Aviació de la Sénia

    Read More

    Deltebre Dansa celebra la vintena edició amb espectacles de Mucha Muchacha, Kampai o Lali Ayguadé

    Read More

    Bot repassarà la història de la línia de tren de la Val de Zafán en el Cicle Estacions de Primavera

    Read More

    Notícies recents

    Pili Curto explora la intimitat en el seu primer llibre

    Un grapat de lletres per si mai et fan falta (2025, Círculo Rojo) és el ...
    Cultura 16-06-2025

    Qui traspassa el coneixement de la pedra seca?

    Celso Pla Cid és un dels voluntaris de la Cooperativa Terram. Va jubilar-se fa uns ...
    Captures 13-06-2025

    Les remendadores seran les grans protagonistes de 'Dones i Mar' a les Cases d'Alcanar

    La IV jornada festiva i divulgativa se celebrarà de l’11 al 13 de juliol Les ...
    Les Cases d'Alcanar 12-06-2025
    El més vist

    Pili Curto explora la intimitat en el seu primer llibre

    Cultura

    Al brancal de Marina Gil

    Al brancal

    Les Terres de l’Ebre se sumen a la Global March to Gaza

    Amposta

    Qui traspassa el coneixement de la pedra seca?

    Captures

    Les remendadores seran les grans protagonistes de ‘Dones i Mar’ a les Cases d’Alcanar

    Les Cases d'Alcanar

    Subscriu-te al butlletí

    Rep les últimes notícies

    • QUI SOM
    • CONDICIONS I PRIVACITAT
    • POLÍTICA DE COOKIES

    CONTACTE
    info@apropebre.cat

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    © 2025 Apropebre. Designed by Globals.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar el consentimiento de las cookies
    Utilizamos tecnologías como las cookies para almacenar y/o acceder a la información del dispositivo. Lo hacemos para mejorar la experiencia de navegación y para mostrar anuncios (no) personalizados. El consentimiento a estas tecnologías nos permitirá procesar datos como el comportamiento de navegación o los ID's únicos en este sitio. No consentir o retirar el consentimiento, puede afectar negativamente a ciertas características y funciones.
    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques .
    Preferències
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a la finalitat legítima d'emmagatzemar preferències no sol·licitades per l'abonat o l'usuari.
    Estadístiques
    El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense un requeriment, el compliment voluntari per part del Proveïdor de serveis d'Internet, o els registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només per a aquest propòsit no es pot utilitzar per identificar-te.
    Màrqueting
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per crear perfils d'usuari per enviar publicitat, o per rastrejar l'usuari en una web o en diverses webs amb fins de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}
    X