Facebook Twitter Instagram YouTube
    Contacte: info@apropebre.cat
    Facebook Twitter Instagram YouTube
    A Prop Ebre
    • Territori
      • Baix Ebre
        • Aldover
        • Alfara de Carles
        • Benifallet
        • Camarles
        • Deltebre
        • El Perelló
        • L’Aldea
        • L’Ametlla de mar
        • L’Ampolla
        • Paüls
        • Roquetes
        • Tivenys
        • Tortosa
        • Xerta
      • Montsià
        • Alcanar
        • Amposta
        • Freginals
        • Godall
        • La Galera
        • La Sénia
        • Mas de Barberans
        • Masdenverge
        • La Ràpita
        • Sant Jaume d’Enveja
        • Santa Bàrbara
        • Ulldecona
      • Ribera d’Ebre
        • Ascó
        • Benissanet
        • Flix
        • Garcia
        • Ginestar
        • La Palma d’Ebre
        • La Torre de l’Espanyol
        • Miravet
        • Móra d’Ebre
        • Móra la Nova
        • Rasquera
        • Riba-Roja d’Ebre
        • Tivissa
        • Vinebre
      • Terra Alta
        • Arnes
        • Batea
        • Bot
        • Caseres
        • Corbera d’Ebre
        • El Pinell de Brai
        • Gandesa
        • Horta de Sant Joan
        • La Fatarella
        • La Pobla de Massaluca
        • Prat de Comte
        • Vilalba dels Arcs
      • Terres del Sénia
    • Actualitat
      • Política
      • Economia
      • Cultura
      • Societat
      • Esports
      • Entrevistes
    • Opinió
    • Mèdia
    • Pòdcast
      • L’informatiu
      • Converses de Prop
      • Parlem d’Igualtat
    • Captures
    A Prop Ebre
    Home»Opinió»El darrer sospir del cigne
    Opinió

    El darrer sospir del cigne

    Quim MelchorPer Quim Melchor06/11/20234 Mins de lectura

    He de confessar —i ho faig sense cap mena d’esforç ni vergonya— que jo també m’he emocionat amb “Now and Then”. No sé si és per la cançó com a tal, pel videoclip o pel fet que, ara ja definitivament, el calaix dels Beatles s’ha acabat de buidar del tot. Sento que ha passat mitja vida des que els vaig començar a escoltar obsessivament amb dotze anys —de fet, ha sigut ben bé així—: la beatlemania —permeteu-me el terme— és un camí llarg que s’ha de prendre amb paciència; comences amb les cançons més famoses del grup i acabes, no saps ben bé com, escoltant la “No-No Song” de Ringo Starr, en un viatge meravellós, digne del més inspirat Lewis Carroll.

    “Now and Then” és, segurament, la cançó amb la gestació més llarga de la història de la música —si més no, de la popular. És una suma de parts creades al llarg del temps, concretament, a finals dels setanta (la demo original, de John Lennon), entre el 1994 i el 1995 (el primer intent d’acabar-la, entre Paul McCartney, George Harrison i Ringo Starr, durant l’elaboració de The Beatles Anthology) i ara, al 2023 (ja sense Harrison). El procés es detalla al microdocumental publicat conjuntament amb la cançó, del qual n’ometo la transcripció per a quedar-me amb la idea més primària que se’n pot extreure: és una cançó —una obra— feta de peces, com una manta de retalls per a combatre la fredor d’un món on ja no poden fer cançons junts.

    Per increïble que ens sembli el procés que ens ha acabat portant “Now and Then”, aquest fet de fer a base de peces no és un recurs nou dins l’univers beatle. Els dos exemples més paradigmàtics són la teoritzadíssima “A Day in the Life” —literalment, la suma de dos projectes de cançons, un de Lennon i un de McCartney, per als quals no acabaven de trobar-ne la segona part— i els medleys de comiat del grup, a la cara B d’Abbey Road (1969) —el format per “Mean Mr. Mustard”, “Polythene Pam” i “She Came in Through the Bathroom Window”, i el de “Golden Slumbers”, “Carry That Weight” i “The End”. Arribats a aquest punt, i per a justificar el camí que pren l’article a partir d’ara, he de fer una segona confessió —amb la mateixa absència d’esforç i vergonya que la primera—: d’entre els quatre, soc de Paul. Tenia la teoria que ell havia sigut l’artífex dels medleys que acabo de mencionar, i una recerca molt ràpida ha confirmat les meues sospites. El meu raonament era senzill: sent el pervers autor de la muntanya russa que és “Live and Let Die” i, sobretot de l’exquisida “Picasso’s Last Words (Drink to Me)”, tenia molts números d’haver estat l’enginyer d’aquell sublim bloc d’Abbey Road.

    “Picasso’s Last Words (Drink to Me)” és la penúltima cançó d’un dels meus àlbums preferits —en un sentit universal i categòric—: Band on the Run (1973). I és que després d’una bateria de temes increïbles, arriba una pista que no és només una cançó nova, sinó que incorpora fragments versionats de dos obres anteriors del disc —“Jet” i “Mrs. Vandebilt”—, creant una espècie de medley que recicla estrofes i motius, reinterpretant-los per tal que puguin ser inclosos coherentment dins seu. El resultat és extraordinari, especialment si s’hi arriba havent transitat les cançons que inclou. A sorpresa de ningú, al final de la darrera pista de l’àlbum —“Nineteen Hundred and Eighty-Five”— es recupera la tornada de la cançó que l’enceta —“Band on the Run”—, tancant així la circumferència del disc, i convidant-nos a tornar-lo a començar.

    I, a tall de tancament de la circumferència encetada fa uns paràgrafs, “Now and Then” és un cant de cigne, des del final, el now, a l’enyorat passat, el then, en un exercici d’arqueologia musical que rescata quasi quaranta-cinc anys d’història perduda i ens recorda que, cada cop fa més anys, va existir el millor grup de la història.

    28 de febrer del 1967, Sunny Heights, Weybridge, Surrey. A casa de Ringo. Imatge: Henry Grossman.
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Correu electrònic Telegram WhatsApp

    Deixa una resposta Cancel Reply

    Posts relacionats

    L’informatiu 05/12/2023

    Consulta l’actualitat de les Terres de l’Ebre en menys de tres minuts amb l’Informatiu en format podcast

    Més Informació

    L’informatiu 04/12/2023

    Consulta l’actualitat de les Terres de l’Ebre en menys de tres minuts amb l’Informatiu en format podcast

    Més Informació

    Torna el Xerta Rock amb fins solidaris

    Més Informació

    Converses de Prop amb Jordi Príncep

    Més Informació

    Sequera recorrent

    Més Informació

    Notícies recents

    Creu Roja Joventut vol recollir 6.000 jocs i joguines per a infants en risc d’exclusió social

    La campanya té l’objectiu d’aconseguir joguines noves, no sexistes i no bèl·liques Amb el lema ...
    Amposta 05-12-2023

    La Nit de la Cultura 2023 d'Amposta reconeixerà quatre agents culturals de la ciutat

    Serà en el marc dels actes de la Fira de Mostres La Nit de la ...
    Amposta 05-12-2023

    L'informatiu 05/12/2023

    Consulta l'actualitat de les Terres de l'Ebre en menys de tres minuts amb l'Informatiu en ...
    L'informatiu 05-12-2023
    El més vist

    Torna el Xerta Rock amb fins solidaris

    Xerta

    Fàtima Beltran: “Volia reflectir els petits triomfs de la dona”

    Cultura

    Parlem d’Igualtat: les persones amb discapacitat

    Parlem d'Igualtat

    Al Brancal de Xavi Pino

    Al brancal

    Gessamí Caramés: “Faig viatjar pel món el producte del territori”

    L'Ametlla de mar

    Subscriu-te al butlletí

    Rep les últimes notícies

    • QUI SOM
    • CONDICIONS I PRIVACITAT
    • POLÍTICA DE COOKIES

    CONTACTE
    info@apropebre.cat

    Facebook Twitter Instagram YouTube
    © 2023 Apropebre. Designed by Globals.

    Escriviu a sobre i premeu Enter per cercar. Premeu Esc per cancel·lar-lo.

    Gestionar el consentimiento de las cookies
    Utilitzem cookies per optimitzar el nostre lloc web i el nostre servei.
    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques .
    Preferències
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a la finalitat legítima d'emmagatzemar preferències no sol·licitades per l'abonat o l'usuari.
    Estadístiques
    El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense un requeriment, el compliment voluntari per part del Proveïdor de serveis d'Internet, o els registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només per a aquest propòsit no es pot utilitzar per identificar-te.
    Màrqueting
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per crear perfils d'usuari per enviar publicitat, o per rastrejar l'usuari en una web o en diverses webs amb fins de màrqueting similars.
    Manage options Gestiona els serveis Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
    Veure preferències
    {title} {title} {title}
    X