Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Contacte: info@apropebre.cat
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    A Prop Ebre
    • Territori
      • Baix Ebre
        • Aldover
        • Alfara de Carles
        • Benifallet
        • Camarles
        • Deltebre
        • El Perelló
        • L’Aldea
        • L’Ametlla de mar
        • L’Ampolla
        • Paüls
        • Roquetes
        • Tivenys
        • Tortosa
        • Xerta
      • Montsià
        • Alcanar
        • Amposta
        • Freginals
        • Godall
        • La Galera
        • La Sénia
        • Mas de Barberans
        • Masdenverge
        • La Ràpita
        • Sant Jaume d’Enveja
        • Santa Bàrbara
        • Ulldecona
      • Ribera d’Ebre
        • Ascó
        • Benissanet
        • Flix
        • Garcia
        • Ginestar
        • La Palma d’Ebre
        • La Torre de l’Espanyol
        • Miravet
        • Móra d’Ebre
        • Móra la Nova
        • Rasquera
        • Riba-Roja d’Ebre
        • Tivissa
        • Vinebre
      • Terra Alta
        • Arnes
        • Batea
        • Bot
        • Caseres
        • Corbera d’Ebre
        • El Pinell de Brai
        • Gandesa
        • Horta de Sant Joan
        • La Fatarella
        • La Pobla de Massaluca
        • Prat de Comte
        • Vilalba dels Arcs
      • Terres del Sénia
    • Actualitat
      • Política
      • Economia
      • Cultura
      • Societat
      • Esports
      • Entrevistes
    • Opinió
    • Mèdia
    • Pòdcast
      • L’informatiu
      • Converses de Prop
      • Parlem d’Igualtat
    • Captures
    • Al brancal
    A Prop Ebre
    Home»Opinió»El darrer sospir del cigne
    Opinió

    El darrer sospir del cigne

    Quim MelchorBy Quim Melchor06/11/20234 Mins Read

    He de confessar —i ho faig sense cap mena d’esforç ni vergonya— que jo també m’he emocionat amb “Now and Then”. No sé si és per la cançó com a tal, pel videoclip o pel fet que, ara ja definitivament, el calaix dels Beatles s’ha acabat de buidar del tot. Sento que ha passat mitja vida des que els vaig començar a escoltar obsessivament amb dotze anys —de fet, ha sigut ben bé així—: la beatlemania —permeteu-me el terme— és un camí llarg que s’ha de prendre amb paciència; comences amb les cançons més famoses del grup i acabes, no saps ben bé com, escoltant la “No-No Song” de Ringo Starr, en un viatge meravellós, digne del més inspirat Lewis Carroll.

    “Now and Then” és, segurament, la cançó amb la gestació més llarga de la història de la música —si més no, de la popular. És una suma de parts creades al llarg del temps, concretament, a finals dels setanta (la demo original, de John Lennon), entre el 1994 i el 1995 (el primer intent d’acabar-la, entre Paul McCartney, George Harrison i Ringo Starr, durant l’elaboració de The Beatles Anthology) i ara, al 2023 (ja sense Harrison). El procés es detalla al microdocumental publicat conjuntament amb la cançó, del qual n’ometo la transcripció per a quedar-me amb la idea més primària que se’n pot extreure: és una cançó —una obra— feta de peces, com una manta de retalls per a combatre la fredor d’un món on ja no poden fer cançons junts.

    Per increïble que ens sembli el procés que ens ha acabat portant “Now and Then”, aquest fet de fer a base de peces no és un recurs nou dins l’univers beatle. Els dos exemples més paradigmàtics són la teoritzadíssima “A Day in the Life” —literalment, la suma de dos projectes de cançons, un de Lennon i un de McCartney, per als quals no acabaven de trobar-ne la segona part— i els medleys de comiat del grup, a la cara B d’Abbey Road (1969) —el format per “Mean Mr. Mustard”, “Polythene Pam” i “She Came in Through the Bathroom Window”, i el de “Golden Slumbers”, “Carry That Weight” i “The End”. Arribats a aquest punt, i per a justificar el camí que pren l’article a partir d’ara, he de fer una segona confessió —amb la mateixa absència d’esforç i vergonya que la primera—: d’entre els quatre, soc de Paul. Tenia la teoria que ell havia sigut l’artífex dels medleys que acabo de mencionar, i una recerca molt ràpida ha confirmat les meues sospites. El meu raonament era senzill: sent el pervers autor de la muntanya russa que és “Live and Let Die” i, sobretot de l’exquisida “Picasso’s Last Words (Drink to Me)”, tenia molts números d’haver estat l’enginyer d’aquell sublim bloc d’Abbey Road.

    “Picasso’s Last Words (Drink to Me)” és la penúltima cançó d’un dels meus àlbums preferits —en un sentit universal i categòric—: Band on the Run (1973). I és que després d’una bateria de temes increïbles, arriba una pista que no és només una cançó nova, sinó que incorpora fragments versionats de dos obres anteriors del disc —“Jet” i “Mrs. Vandebilt”—, creant una espècie de medley que recicla estrofes i motius, reinterpretant-los per tal que puguin ser inclosos coherentment dins seu. El resultat és extraordinari, especialment si s’hi arriba havent transitat les cançons que inclou. A sorpresa de ningú, al final de la darrera pista de l’àlbum —“Nineteen Hundred and Eighty-Five”— es recupera la tornada de la cançó que l’enceta —“Band on the Run”—, tancant així la circumferència del disc, i convidant-nos a tornar-lo a començar.

    I, a tall de tancament de la circumferència encetada fa uns paràgrafs, “Now and Then” és un cant de cigne, des del final, el now, a l’enyorat passat, el then, en un exercici d’arqueologia musical que rescata quasi quaranta-cinc anys d’història perduda i ens recorda que, cada cop fa més anys, va existir el millor grup de la història.

    28 de febrer del 1967, Sunny Heights, Weybridge, Surrey. A casa de Ringo. Imatge: Henry Grossman.
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Telegram WhatsApp

    Comments are closed.

    Posts relacionats

    Eufònic torna per seguir omplint l’Ebre d’avantguarda

    Eufònic – Festival d’arts sonores, visuals i digital-performatives a les Terres de l’Ebre, torna del 10 al 13 de juliol…

    Read More

    Cristina Jobs estrena ‘BEATS, el primer batec’ a la sala DeltArt de Deltebre

    L’artista deltebrenca Cristina Iglesias, coneguda com Cristina Jobs, presenta el seu últim treball hiperrealista ‘BEATS, el primer batec’, un projecte…

    Read More

    Les remendadores seran les grans protagonistes de ‘Dones i Mar’ a les Cases d’Alcanar

    Read More

    Torna el DeltaChamber Music Festival en la seua desena edició

    Read More

    Dignificar el passat per no repetir-lo: Campredó torna a celebrar les Jornades del Patrimoni

    Read More

    Notícies recents

    Al brancal de Sonia Albesa

    Text de Laia Viñas i fotografies de Judit Camacho A Sonia Albesa li van diagnosticar ...
    Al brancal 07-07-2025

    Quin futur li espera al Delta?

    Abacus i la revista ‘Descobrir’ presenten un número especial dedicat al futur del delta de ...
    Delta de l'Ebre 07-07-2025

    Una lluita que traspassa al llenguatge: el bac del Delta

    Al delta de l’Ebre, la paraula bac és sinònim de caiguda, de cop. No se ...
    Captures 04-07-2025
    El més vist

    Una lluita que traspassa al llenguatge: el bac del Delta

    Captures

    El Mestràlia de Campredó canvia de localització per seguir creixent

    Campredó

    Al brancal de Sonia Albesa

    Al brancal

    Al brancal de Nerea Perales

    Al brancal

    Al brancal de Joan Marc Clofent

    Al brancal

    Subscriu-te al butlletí

    Rep les últimes notícies

    • QUI SOM
    • CONDICIONS I PRIVACITAT
    • POLÍTICA DE COOKIES

    CONTACTE
    info@apropebre.cat

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    © 2025 Apropebre. Designed by Globals.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar el consentimiento de las cookies
    Utilizamos tecnologías como las cookies para almacenar y/o acceder a la información del dispositivo. Lo hacemos para mejorar la experiencia de navegación y para mostrar anuncios (no) personalizados. El consentimiento a estas tecnologías nos permitirá procesar datos como el comportamiento de navegación o los ID's únicos en este sitio. No consentir o retirar el consentimiento, puede afectar negativamente a ciertas características y funciones.
    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques .
    Preferències
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a la finalitat legítima d'emmagatzemar preferències no sol·licitades per l'abonat o l'usuari.
    Estadístiques
    El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense un requeriment, el compliment voluntari per part del Proveïdor de serveis d'Internet, o els registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només per a aquest propòsit no es pot utilitzar per identificar-te.
    Màrqueting
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per crear perfils d'usuari per enviar publicitat, o per rastrejar l'usuari en una web o en diverses webs amb fins de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}
    X