Els experts alerten d’una exposició prematura que pot afectar la parla i el vocabulari dels infants
Les pantalles formen part del nostre dia a dia. Des de l’aparició de la televisió per a ús domèstic fa més de mig segle, els smartphones, els ordinadors o les tabletes s’han anat tornant imprescindibles per a persones de diverses generacions. Tot i això, els més joves són els que tenen més facilitat per adaptar-se a les noves tecnologies i als suports que les fan possibles, però també els que se veuen més afectat pels efectes adversos que carreguen. L’ús de les pantalles en infants és un tema que preocupa psicòlegs, logopedes i experts del llenguatge.
El Col·legi de Logopedes de Catalunya explica que la relació dels infants amb les pantalles en ple procés cognitiu, motor i social és motiu de preocupació de mares i pares, tot i que “definir el temps òptim que els nens hi poden dedicar és un repte”. S’emmarquen en les recomanacions de l’Organització Mundial de la Salut i l’American Academy of Pediatrics, que diuen que els menors de dos anys no haurien d’exposar-s’hi mai, exceptuant les videotrucades. A mesura que l’edat augmenta, els experts coincidixen en què les activitats que precisen de tabletes o dispositius mòbils no han de, en cap cas, substituir-ne altres com menjar en família, fer esport o estar a l’aire lliure. Estes denominades activitats “anaològiques” seguixen sent vitals per al correcte desenvolupament de les persones, ja que eviten l’ansietat, l’obesitat i contribuïxen a tenir uns patrons de son saludables.
Pel que fa al llenguatge, tot i la minsa recerca que hi ha sobre el tema i les conclusions poc definitives, un estudi pediàtric de l’any 2020 apuntava que hi ha relació entre l’augment de l’ús de les pantalles i la menor integritat microestructural de les vies de substància blanca del cervell que afecten el llenguatge i ajuden a que es desenvolupe de manera òptima. Així, el vocabulari, la fluidesa i la parla dels menuts pot coartar-se, interrompre’s. El Col·legi de Logopedes posa èmfasi en que “la utilització d’eines i plataformes digitals implica quelcom més que només l’exposició a pantalles. Implica un contingut que es consumeix, un ritme i una manera de consumir aquest contingut, un context familiar determinat on s’empra l’eina digital, unes dinàmiques socials que s’estableixen i també un seguit de conseqüències del món digital sobre el món analògic”.
Tot i els reptes que l’entorn digital presenta a progenitors i educadors, les pantalles també són un suport que molts cops pot ser positiu. A partir de l’edat mínima recomanada i amb el control adequat, poden convertir-se en suports per explorar i aprendre, tenint en compte que l’adquisició del llenguatge només arriba a través de les interaccions que fan els xiquets amb gent del seu entorn.