Josep Caparrós: “Hem estat els primers en aplicar este tipus de controls, però no serem els últims”
La massificació turística de l’última Setmana Santa va deixar imatges del delta de l’Ebre que van ocupar espais televisius, xarxes socials i diaris. Al voltant d’este fenomen, una part de l’opinió pública es va oposar i va mostrar la seua crispació davant dels fets. En el cas del Trabucador, l’espai més visitat del Delta, l’Ajuntament de La Ràpita va valorar la situació i ja va anunciar la mesura de control d’accés dels visitants a través del cobrament d’una taxa per accedir-hi.
Els alcaldes del delta de l’Ebre coincideixen i tots valoren de manera positiva la rebuda del turisme local, que va omplir càmpings i hotels i va reanimar l’economia local. Malgrat això, molts turistes van optar per visitar el paratge natural amb autocaravana, deixant imatges de cues de cotxes i caravanes aparcats a la platja del Trabucador i a l’accés al far del Fangar. Com a resposta, a partir del mes de juliol es durà a terme una prova pilot de control d’accés al Trabucador. L’alcalde de La Ràpita, Josep Caparrós, afirma que “hem estat els primers en aplicar este tipus de controls, però no serem els últims“. “Durant estes setmanes hem tingut diferents trucades d’alcaldesses i alcaldes que consultaven com es desenvoluparà el control“, ha manifestat. Caparrós assegura que “hi haurà moltes altres institucions que aniran per la mateixa línia, perquè davant la pressió que, per sort, està suportant el nostre territori com a destí turístic, tenim la responsabilitat de fer respectar-lo i conservar-lo”.
En altres municipis ja s’està treballant per evitar aglomeracions de vehicles a les platges, com és el cas de l’Ametlla de Mar, on, explica l’alcalde, Jordi Gaseni, s’està treballant en la “instal·lació de gàlibs d’alçada en espais com la platja del Port Natural de l’Estany o al Castell de Sant Jordi perquè el visitant no puga arribar a tocar la mar amb el vehicle“.
L’alcalde de Sant Jaume d’Enveja, Joan Castor Gonell, explica que al municipi s’ha apostat pels desplaçaments als paratges naturals a peu o en bicicleta. Malgrat això, Gonell explica que “hem d’estar contents de tenir esta afluència turística, tot i que penso que sí que és cert que possiblement haurem de prendre alguna mesura organitzativa”. L’alcalde ha explicat al diari A Prop que des de l’Ajuntament han estat en contacte amb el Parc Natural, Costes de l’Estat i Costes de la Generalitat per adequar alguns dels espais naturals per intentar organitzar l’arribada de vehicles.
A l’Ampolla, es preveu estudiar l’afluència dels pròxims mesos de maig i juny “per veure si és necessari aplicar alguna mesura en paisatges com la Bassa de les Olles o el final de la platja de l’Arenal” afirma l’alcalde de l’Ampolla, Francesc Arasa.
L’Ajuntament de Deltebre, segons ha explicat l’alcalde, Lluís Soler, assumeix que “és important estudiar noves mesures i tendències, per exemple en l’accés a les platges, ja que ens hem trobat en un col·lapse” i, per este motiu, des del govern s’està treballant per “buscar aquells terrenys més idonis per poder arranjar-los i fer zones d’aparcament regulat per tal de controlar millor l’accés a les platges”.
Tots els ajuntaments del territori coincideixen en el fet que el Delta és un paratge fràgil i que cal preservar-lo. “L’atracció turística dinamitza, com és evident, la capacitat ocupacional i econòmica, però també és evident que hem de buscar el punt d’equilibri per salvaguardar un entorn natural que és fràgil amb un punt de sostenibilitat important” apunta l’alcalde de Deltebre. En molts dels ajuntaments s’estan duent a terme neteges exhaustives de platges i canvis en el consum, com per exemple promoure l’ús de gots de plàstic reutilitzables. El regidor de turisme d’Alcanar, Jordi Monfort, explica que cal promoure un turisme sostenible al Delta, que representa “els mateixos valors del territori”. Per este motiu, cal “aplicar mesures que vetllen perquè l’impacte dels visitants siga el mínim“.
A Poble Nou del Delta s’ecollirà a consulta popular, que es celebrarà el 30 de maig, el model de mobilitat que desitja la ciutadania per al nucli del poble. Es preguntarà als veïns si estan d’acord que Poble Nou del Delta esdevingui nucli urbà restringit a vehicles, excepte veïns i serveis, durant els deu dies de Setmana Santa i del 15 de juny al 15 de setembre.
Diverses empreses turístiques del delta de l’Ebre aposten per un model de turisme sostenible, com és el cas de l’activitat El Tast Clandestí, guanyadora del Premi Jordi Cartanyà, convocat per la Diputació de Tarragona, en la categoria ‘Millor proposta innovadora i creativa que contribuïsca a un desenvolupament turístic sostenible’. Una altra proposta, i que recentment ha vist la llum, és NJOY Terres de l’Ebre, empresa d’eco-turisme respectuosa amb l’entorn i en benefici de la població local.