L’Escola de teatre i circ d’Amposta va obrir les seues portes a l’any 2013 amb la voluntat de convertir-se en un centre de formació, ensenyament, recerca i investigació d’arts escèniques a les Terres de l’Ebre. Situada a Amposta, oferix cursos regulars d’Art Dramàtic, que inclou interpretació, teatre físic i teatre de text, moviment o veu, i Arts de Circ, com trapezi, teles, malabars o equilibris. Per a Jordi Príncep, director i una de les ments impulsores del projecte, la professionalització i rogorositat del sector és la principal raó de ser de l’escola. També la falta d’una oferta similar al conjunt de les Terres de l’Ebre. Explica que la localització del seu espai a Amposta és ideal tant de manera geogràfica com pel que fa a la ciutat: la capital del Montsià compta amb el centre d’art Lo Pati i la Unió Filarmònica, dues entitats culturals que van acollir l’escola des de l’inici. Amb esta última, fins i tot, se va establir un conveni al principi de la iniciativa.
Abans de la pandèmia, el nombre d’alumnes va arribar fins a cinc-cent vint. Unes xifres considerables que la Covid-19 va fer minvar. Este canvi de dinàmica, però, els va fer replantejar-se el seu creixement. Tot i que la qualitat sempre havia estat la seua prioritat, l’aturada pel virus els va portar a reduir els grups i apostar encara més per la proximitat amb l’estudiant. Príncep explica que també treballen amb altres institucions fora del recinte de l’escola, com ara els usuaris d’APASA o empreses privades que contracten els seus serveis.
Jordi Príncep va cursar estudis professionals tant de teatre com de circ a Barcelona, i també Eduació Social. Quan va tornar a la seua ciutat, Tortosa, va començar a participar en projectes pedagògics, a treballar amb xiquets i ensenyar-los les disciplines en què s’havia format. Amb la crisi del 2008, però, les iniciatives culturals se van segar gairebé per complet per part del govern i institucios més petites, com els ajuntaments. Però la curiositat per l’ensenyament no es va apagar.
Enguany, a l’escola compten amb més d’un centenar d’alumnes. El més petit té tres anys i, el més gran, setanta-tres. El teatre i el circ són eines útils en molts àmbits, des del físic fins a l’emocional. El director posa èmfasi en que aquí se treballa amb els sentiments, amb l’expressió de cadascú, i que amb cada estudiant s’ha de tenir una cura i una actitud concreta. Destaca la facilitat dels més petits per absorbir tot el que se’ls ensenya, però remarca que mai és massa tard per començar una nova disciplina o, fins i tot, reprendre-la al cap dels anys.
L’escola organitza el FestiCAM conjuntament amb l’Ajuntament de la ciutat, una mostra de circ, teatre físic i arts escèniques a les Terres de l’Ebre amb projecció internacional. És una aposta per impulsar la cultura i les arts en viu al territori de les Terres de l’Ebre, ser nexe d’apropament i ressò cap al sud, prioritzant les arts de carrer i les creacions que naixen des d’escoles d’arts escèniques d’arreu de Catalunya. Volen que l’esdeveniment sigue un espai de relació i diàleg, investigació, intercanvi i apropament.