Busquen famílies i adolescents d’entre 12 i 18 anys per desenvolupar l’estudi
La pandèmia de la COVID-19 ha tingut un fort impacte emocional i psicològic en moltes persones a causa de diferents fonts d’estrès derivades de la crisi. Els canvis, les pèrdues, un dolor o una amenaça intensos poden ser la causa d’este impacte negatiu, provocant respostes d’ansietat, irritabilitat, temors, desesperança, depressió, entre d’altres. Estos símptomes poden requerir ajuda professional.
Un dels col·lectius més vulnerables en qüestió d’edat són els joves que es troben en l’adolescència, ja que es tracta d’un període de vulnerabilitat psicològica en què s’incrementa l’inici de problemes emocionals. Tot i això, no tots els factors són dolents, ja que en esta etapa és més fàcil adquirir capacitats d’afrontament. El programa PROCARE, finançat pel Ministeri de Ciència i Innovació, en què hi paricipen la Universitat Rovira i Virgili, la Universitat Miguel Hernández d’Elx, i la Universitat de Miami dels Estats Units, està elaborant un estudi per detectar els adolescents més vulnerables. Poder fer la detecció correcta és imprescindible per poder oferir l’atenció i l’ajuda psicològica adequada.
Participació online
L’estudi es farà durant aquest any i ara es troba en fase d’identificar adolescents al territori que estiguin en risc de presentar problemes emocionals com ansietat i depressió. Les famílies i els adolescents (d’entre 12 i 18 anys) interessats a participar-hi hauran de respondre una enquesta en línia sobre aspectes emocionals i conductuals. L’objectiu del projecte, per tant, és detectar quins són els adolescents que estan en risc d’ansietat i depressió. “Això representa una innovació important, ja que, la majoria de les intervencions selectives estan dirigides a joves amb risc de desenvolupar ansietat o depressió, separadament. No obstant, la comorbiditat entre ambdós trastorns és present fins en un 75% dels adolescents i les dues condicions mentals comparteixen factors de risc”, expliquen Fina Canals i Paula Morales, investigadores del grup de recerca en Nutrició i Salut Mental (NUTRISAM), del Departament de Psicologia de la URV, que participen a la recerca i coordinen el seu desenvolupament a Catalunya.
La intervenció transdiagnòstica
La intervenció transdiagnòstica es basa en l’anomenat Protocol Unificat de Barlow, adaptat a la població adolescent, que ha demostrat la seva eficàcia als Estats Units i s’adaptarà culturalment per fer prevenció gràcies al suport de la principal autora del protocol, la catedràtica Jill Ehrenreich-May de la Universitat de Miami. Es tracta d’un programa d’intervenció basat en estratègies cognitiu conductuals recolzades per l’evidència científica que pretén ajudar els adolescents a experimentar les seves emocions més fortes o intenses amb menys angoixa i desenvolupar capacitats d’afrontament. Per exemple, els ajuda a substituir dinàmiques d’evitació de les emocions intenses per d’altres més adaptatives com la solució de problemes, el pensament flexible o estratègies de centrar-se en el present i prendre consciència sense jutjar-se a ells/es mateixos/es.
A més a més, les diferents universitats que intervenen en l’estudi han dissenyat sessions addicionals per abordar factors de risc específics presents en els adolescents a fi de personalitzar les intervencions i adoptar un enfocament molt més personalitzat i centrat en la persona. Per exemple, es pretén fer psicoeducació sobre les alteracions en els patrons alimentaris o de son, proporcionar estratègies per gestionar característiques personals que predisposen a l’ansietat com el perfeccionisme i ajudar-los a afrontar de forma més eficaç experiències adverses relacionades amb el Covid-19, amb l’exclusió social per part dels iguals o la vivència de situacions d’assetjament o de situacions familiars complexes.
La intervenció es farà en línia degut a la situació actual de pandèmia i s’oferirà de forma gratuïta als joves. Abans, però, caldrà haver obtingut el consentiment de les famílies i haver realitzat una sèrie de qüestionaris específics. L’objectiu final del projecte és poder dotar els i les adolescents d’estratègies psicològiques que els permetin afrontar els problemes i dificultats emocionals, i mitigar l’efecte negatiu que aquesta situació pugui tenir en el seu desenvolupament, tant a curt com a mig i llarg termini.