El nou festival d’arts escèniques neix amb l’objectiu de recuperar el patrimoni immaterial i la història, amb una relectura contemporània de la tradició
El Rihihiu era un crit que feien les dones de Santa Bàrbara per avisar als veïns que havien arribat a la llar o al tros. El Rihihiu era una manera de dir a les persones de la vora, moltes vegades separades fins i tot per quilòmetres, que estaven preparades per a trobar-se, per a compartir àpat o per a fer un intercanvi de verdures de l’hort. Una manera de relacionar-se sintètica, un avís, un toc per a dir: hi sóc, i tu, a l’altra banda, em sents. A partir del simbolisme d’aquesta pràctica les creadores i activistes Anna Zaera i Zoraida Roselló (amb la complicitat de l’Ajuntament de Santa Bàrbara, associacions locals i Surtdecasa.cat) han impulsat la primera edició de RIHIHIU, un festival participatiu d’arts vives a les masades.
Del 15 al 17 d’octubre, la programació abordarà temàtiques vinculades a les històries de vida, a la quotidianitat i a les manifestacions culturals locals. Tot plegat passat pel sedàs del fotògraf Quim Giró, la ballarina Carmen Muñoz, la cantant Ana Tijoux, la geògrafa i antropòloga Rosa Cerarols (Konvent Puntzero), l’especialista en patrimoni Marta Lloret (Caçadora de Masies), el clarinetista Miquel Àngel Marín o l’Associació Vent del Sud, entre d’altres.
La vida en femení dins d’una masada i al poble; la mitologia i les llegendes vinculades a l’imaginari col·lectiu; els mecanismes de comunicació entre masades; el diàleg intergeneracional al voltant de la història local; tots aquests conceptes dibuixaran un circuit cultural a les masades de Santa Bàrbara amb la voluntat de reivindicar el valor de la topografia del patrimoni local, de repensar la tradició i les identitats o simplement de redescobrir el patrimoni oblidat. Tot plegat travessat pels debats de gènere.