Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Contacte: info@apropebre.cat
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    A Prop Ebre
    • Territori
      • Baix Ebre
        • Aldover
        • Alfara de Carles
        • Benifallet
        • Camarles
        • Deltebre
        • El Perelló
        • L’Aldea
        • L’Ametlla de mar
        • L’Ampolla
        • Paüls
        • Roquetes
        • Tivenys
        • Tortosa
        • Xerta
      • Montsià
        • Alcanar
        • Amposta
        • Freginals
        • Godall
        • La Galera
        • La Sénia
        • Mas de Barberans
        • Masdenverge
        • La Ràpita
        • Sant Jaume d’Enveja
        • Santa Bàrbara
        • Ulldecona
      • Ribera d’Ebre
        • Ascó
        • Benissanet
        • Flix
        • Garcia
        • Ginestar
        • La Palma d’Ebre
        • La Torre de l’Espanyol
        • Miravet
        • Móra d’Ebre
        • Móra la Nova
        • Rasquera
        • Riba-Roja d’Ebre
        • Tivissa
        • Vinebre
      • Terra Alta
        • Arnes
        • Batea
        • Bot
        • Caseres
        • Corbera d’Ebre
        • El Pinell de Brai
        • Gandesa
        • Horta de Sant Joan
        • La Fatarella
        • La Pobla de Massaluca
        • Prat de Comte
        • Vilalba dels Arcs
      • Terres del Sénia
    • Actualitat
      • Política
      • Economia
      • Cultura
      • Societat
      • Esports
      • Entrevistes
    • Opinió
    • Mèdia
    • Pòdcast
      • L’informatiu
      • Converses de Prop
      • Parlem d’Igualtat
    • Captures
    • Al brancal
    A Prop Ebre
    Home»Cultura»Mireia Ibáñez Cid: “Volia expressar-me com jo parlo i com jo penso”
    Cultura Santa Bàrbara

    Mireia Ibáñez Cid: “Volia expressar-me com jo parlo i com jo penso”

    Laia ViñasBy Laia Viñas09/09/20244 Mins Read

    El poemari Esta negra mala herba (2024, Editorial Fonoll) de Mireia Ibáñez (Santa Bàrbara, 1994), guanayador del 25è Premi Joan Duch per a Joves Escriptors, ja està a les llibreries. “La poesia és una cosa tan íntima i asbtracta, de vegades, que penses que potser no arribarà a la gent o no agradarà. I veure que sí que ho reben, cadascú a la seua manera, és molt gratificant”, conta Ibáñez, que ha composat un poemari a partir de la idea de la “fecunditat del buit”. El jurat del premi, format per Meritxell Cucurella-Jorba, Francesc Gelonch, Anna Gas, Anton Not i Anna Pantinat, en va destacar “l’estructura ben mesurada, que construeix un poemari interessant, amb una evolució dramàtica potent”. Es va valorar també “l’aposta de l’autora per una varietat del català occidental, que contribueix a enfortir la vitalitat de l’idioma”.

    Ara, Esta negra mala herba ja és dels lectors i compta amb un pròleg de Míriam Cano, poeta, escriptora, traductora, crítica literària i professora de l’Escola Bloom. És un llibre amb un punt de partida clar, un tema que ha interpel·lat la poeta des que era menuda. “Els temes metafísics o filosòfics sempre m’han interessat, sempre hi penso molt. Em va semblar que la poesia era una bona eina per parlar de tot això. Volia parlar del buit però no com el veiem a Occident, amb este nihilisme de sempre que fa que pensar que la mort o la finitud vulgue dir caure en la depressió. I no, volia emmarcar-ho com una cosa que és part de la natura i part d’este cicle etern de regeneració. Calen moments de silenci i calen hiverns inòspits perquè després pugue florir la primavera”. A mesura que anava escrivint, Ibáñez va adonar-se que tenia altres fils per estirar, com ara les males herbes. “Ho vaig trobar, una mica, com una contraposició a este buit. La vida, que allà on vagis explota com una mala herba i acaba creixent enmig de l’asfalt o on sigui. Esta força misteriosa i atàvica que no sabem d’on ve ni per què existix però que, tot i així, decidix expressar-se i ser. Esta mateixa força per la qual natros existim”.

    L’autora es dedica a la docència del català a través del seu projecte Crema Catalana (@cremacatalana.learn), activitat que compagina amb la correcció i la traducció periodística, acadèmica i editorial. També és professora associada a la UPF. Este interès i coneixença de la llengua l’ha fet decantar-se per emprar el dialecte tortosí en l’obra. “Volia expressar-me com jo parlo i com jo penso de la manera més fidel, que és en ebrenc, en tortosí. La poesia surt molt de dins i, quan la recites, i a mi m’agrada molt recitar, és molt artificial haver de modificar la teua manera de parlar. M’he pres llicència, he sortit de la norma, tot i que ho he fet perquè vaig veure que hi havia referents, com la Mari Chordà o Joan Todó”. L’autora també va decidir, en certes decisions, escollir paraules que s’enmarquen en l’estàndard valencià.

    Sobretot en la primera part del poemari, és fàcil veure el lligam d’Ibáñez amb el territori. “El primer poema, el que obre el recull, el vaig escriure mentre treballava a la Casa de Fusta al Delta, així que està inspirat en una llacuna. N’hi ha un altre que parla de l’imaginari del riu, de l’arròs, de les romingueres, de les males herbes d’aquí… i també de les planes, més lligades a les meues arrels de Santa Bàrbara”. L’autora conta que estos paisatges estan contraposats a altres d’altres parts del món, com el desert d’Atacama o el parc de Yellowstone, als Estats Units. Els títols interpel·len al lector per ajudar-lo a situar-se en un paratge concret. De fet, la poeta també ha fet un exercici estètic que s’aprecia en moltes parts del llibre. “Em fixo molt en la distribució dels espais. Vaig voler jugar amb això i amb els espais buits, ja que en parlo tant”.

    Un exemplar d’Esta negra mala herba’ de Mireia Ibáñez. CEDIDA.
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Telegram WhatsApp

    Comments are closed.

    Posts relacionats

    Terrae tanca el cicle ‘Ebre, Música & Patrimoni’ a Lo Pati amb una experiència sonora immersiva 360º

    El duo flixanco han creat un repertori que fa dialogar les arrels amb el futur Durant els mesos de juliol,…

    Read More

    Arriba a Ulldecona el festival PARCA: allà on la mort i la vida ballen juntes

    El primer festival de pensament i arts de les Terres de l’Ebre dedicat a reflexionar sobre la mort des d’una…

    Read More

    L’ancestralitat de la cuina femenina regna al Rihihiu

    Read More

    La borrasca Alice també obre el sòl agrícola

    Read More

    Cos d’Ebre, una obra que amalgama tot el que és el riu

    Read More

    Notícies recents

    Terrae tanca el cicle ‘Ebre, Música & Patrimoni’ a Lo Pati amb una experiència sonora immersiva 360º

    El duo flixanco han creat un repertori que fa dialogar les arrels amb el futur ...
    Amposta 23-10-2025

    Arriba a Ulldecona el festival PARCA: allà on la mort i la vida ballen juntes

    El primer festival de pensament i arts de les Terres de l’Ebre dedicat a reflexionar ...
    Cultura 21-10-2025

    Al brancal de Jordi Fabá i Sinta Salvadó

    Jordi Fabá i Sinta Salvadó són amics des d’adolescents, quan es van conèixer a través ...
    Al brancal 21-10-2025
    El més vist

    Al brancal de Jordi Fabá i Sinta Salvadó

    Al brancal

    Arriba a Ulldecona el festival PARCA: allà on la mort i la vida ballen juntes

    Cultura

    L’ancestralitat de la cuina femenina regna al Rihihiu

    Captures

    La Sénia reivindica el seu llegat amb la Fira de l’Artesania de la Fusta i Moble

    La Sénia

    Terrae tanca el cicle ‘Ebre, Música & Patrimoni’ a Lo Pati amb una experiència sonora immersiva 360º

    Amposta

    Subscriu-te al butlletí

    Rep les últimes notícies

    • QUI SOM
    • CONDICIONS I PRIVACITAT
    • POLÍTICA DE COOKIES

    CONTACTE
    info@apropebre.cat

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    © 2025 Apropebre. Designed by Globals.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar el consentimiento de las cookies
    Utilizamos tecnologías como las cookies para almacenar y/o acceder a la información del dispositivo. Lo hacemos para mejorar la experiencia de navegación y para mostrar anuncios (no) personalizados. El consentimiento a estas tecnologías nos permitirá procesar datos como el comportamiento de navegación o los ID's únicos en este sitio. No consentir o retirar el consentimiento, puede afectar negativamente a ciertas características y funciones.
    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques .
    Preferències
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a la finalitat legítima d'emmagatzemar preferències no sol·licitades per l'abonat o l'usuari.
    Estadístiques
    El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense un requeriment, el compliment voluntari per part del Proveïdor de serveis d'Internet, o els registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només per a aquest propòsit no es pot utilitzar per identificar-te.
    Màrqueting
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per crear perfils d'usuari per enviar publicitat, o per rastrejar l'usuari en una web o en diverses webs amb fins de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}
    X