per Agnès Pellisa Farnós
El Departament d’Arts Plàstiques de l’Institut Dertosa ha organitzat una exposició per donar visibilitat al treball del seu alumnat, però també per llançar un missatge clar: l’art és vida, territori i futur. La Mostra d’Arts Plàstiques i Disseny, que es pot visitar a l’Escola d’Art i Cultura de Tortosa fins al 29 d’abril, recull una selecció de treballs realitzats durant el curs pels i les alumnes del Batxillerat Artístic, una opció educativa que, tot i la seua singularitat i valor, està patint un descens de matrícula.
La mostra es va inaugurar el passat dimarts 8 d’abril amb la presència de representants institucionals com la diputada delegada d’Infraestructures de Territori, Iris Castell Cid, la directora de l’Institut, Francina Prades, i la cap de departament, Rosa Curto. Totes tres van destacar la importància de l’educació artística com a eina de formació integral i de cohesió social, i van remarcar la qualitat dels projectes exposats.
Enguany, però, la mostra que ja es portava anys duent a terme, no és només una exposició. És també una acció pedagògica i reivindicativa. L’alumnat ha participat activament en l’organització i el muntatge, assumint rols propis del món professional i prenent consciència del valor de l’art més enllà de l’aula. Aquesta experiència els permet entendre el seu treball com a part d’un procés comunicatiu i social, i reforça la seua autonomia i capacitat creativa.



Al mateix temps, la mostra es veu com una extensió de les jornades de portes obertes del centre, amb l’objectiu de donar a conèixer un batxillerat artístic que és una veritable joia dins del sistema públic educatiu del territori. A diferència d’altres centres, l’Institut Dertosa ofereix les dues modalitats d’aquest batxillerat: la vessant escènica i la plàstica, fet que el converteix en una opció formativa competent a les Terres de l’Ebre.
No obstant això, aquest projecte educatiu es troba en una situació delicada. La davallada de sol·licituds en els darrers cursos podria suposar la pèrdua d’un dels grups, fet que limitaria l’oferta i comprometria la diferenciació entre les dues branques. Els docents del departament, com Ramon Ruiz Fons i Rosa Curto, alerten del risc real de retrocés en les condicions aconseguides els últims anys. “Poder fer classes un cop per setmana a l’Escola d’Art de Tortosa ha estat un pas endavant molt gran per a l’alumnat. Perdre això seria fer un pas enrere”, expliquen.
La situació, expliquen, és el reflex d’un problema més profund. L’art, dins les humanitats, continua sent vist com una opció menor, sovint sense futur, i això es tradueix en una orientació acadèmica poc enfocada cap a l’àmbit artístic, fins i tot quan l’alumnat mostra aptituds clares. “Vivim en una societat cada vegada més deshumanitzada. L’art no només forma persones creatives, sinó també persones crítiques, sensibles i compromeses”, afegeixen.
La falta de coneixement sobre les sortides professionals i acadèmiques vinculades al món artístic contribueix encara més al seu desprestigi. Però des del centre es treballa per trencar aquests estigmes. Recentment, l’Institut Dertosa ha impulsat una obra de teatre sobre memòria històrica, creada en col·laboració entre diferents departaments, que demostra el potencial transformador de les arts i la capacitat del jovent per abordar temes socials de manera creativa i compromesa.
A més, s’organitzen sortides als principals museus de l’Estat espanyol, com el Reina Sofia o el Museu del Prado, per tal que l’alumnat pugui connectar amb obres referents, ampliar horitzons i viure l’art des de la pràctica i el context.
La mostra, doncs, és molt més que una exposició. És una declaració d’intencions, una aposta pel talent del territori i una crida a la comunitat per defensar l’ensenyament artístic com a pilar fonamental de l’educació pública. L’Institut Dertosa reitera que el Batxillerat Artístic no és cap luxe: és una necessitat per garantir un futur educatiu plural, inclusiu i enriquidor per al jovent de les Terres de l’Ebre.