Durant esta tardor es duran a terme diferents rodatges
En les últimes setmanes ha estat en boca de molts els rodatges que s’estan duent a terme arreu del territori ebrenc. I és que, tot i que possiblement es tracta d’una casualitat, durant esta tardor s’hauran desenvolupat tres rodatges al sud de Catalunya.
“Uno, dos, tres, catorce”, diu Bono, cantant d’U2, a l’inici de la cançó ‘Vértigo’, emmarcats al videoclip per un desert infinit. Es tracta del delta de l’Ebre, espai que ha estat escenari de múltiples videoplips, sèries i pel·lícules, com és el cas del film ‘Sahara’, estrenat el 2005 i protagonitzada per Mathew McConaughey i Penélope Cruz. Recentment, també s’ha estrenat a Prime Video ‘Awarness’, protagonitzada per Carlos Scholz, Pedro Alonso, i María Pedraza i gravada el febrer de l’any passat a l’Entitat Municipal Descentralitzada dels Muntells.
Més enllà dels paisatges del delta, s’han dut a terme rodatges arreu del territori ebrenc des de fa dècades, com per exemple amb el film ‘El Perfum’, les sèries ‘Els hereus de la terra’ i ‘La catedral del mar’ o l’anunci del Ferrari 488 GTB recorrent la carretera del Port.
A hores d’ara Tortosa, Gandesa, Horta de Sant Joan, Jesús i la platja del Trabucador estan acollint dos rodatges. A la capital del Baix Ebre i municipis de la Terra Alta s’està enregistrant ‘Los destellos’, la nova pel·lícula de la directora Pilar Palomero, protagonitzada per Patricia López Arnaiz, Antonio de la Torre, Marina Guerola i Julián López. Es tracta d’una adaptació del llibre ‘Un cor massa gran’, d’Eider Rodríguez. És el tercer llargmetratge de la directora i guionista guanyadora del Goya. Palomero té arrels a la Terra Alta, ja que el seu avi va néixer a Horta de Sant Joan, on encara té part de la família.
A l’EMD de Jesús també s’està duent a terme un rodatge, concretament un capítol pilot d’una sèrie anomenada ‘Las cosas que importan’, dirgida també per un director amb un vincle amb territori. Es tracta d’Andreu Castro, tortosí actor i director de cinema. El pilot compta amb actors de primera línia com Jesús Castro, Gonzalo Ramos o Pepa Aniorte. L’alcalde de Jesús, Víctor Ferrando, ha rebut amb els braços oberts el projecte i des del principi l’EMD s’ha prestat a posar “totes les facilitats possibles”. “Més enllà de la curiositat, del fet anecdòtic, projectes així poden comportar un enriquiment econòmic per al poble i el pot posicionar”, declara Ferrando. L’alcalde reconeix que els paisatges de les Terres de l’Ebre són ideals per acollir enregistraments audiovisuals gràcies a la varietat de localitzacions en pocs quilòmetres: “En trenta minuts tens el Trabucador –on també s’estan gravant algunes escenes del pilot– o el cim de Caro. A Barcelona en trenta minuts potser no han arribat ni a l’estudi de gravació”.
Estes gravacions i d’altres, com la de la sèrie Delta, que ha començat a ser enregistrada el passat dilluns, obren les portes a pensar que les Terres de l’Ebre podrien convertir-se en un atractiu per a la indústria audiovisual. Així ho creu el comunicador audiovisual Quim Melchor: “Les Terres de l’Ebre són un atractiu pels recursos naturals que tenen, però més enllà d’això, crec que hi ha una predisposició del territori i s’hi posen facilitats des dels consells comarcals i ajuntaments”. Melchor destaca que es tracta d’un “turisme laboral” que pot enriquir el territori amb la contractació de tècnics audiovisuals, actors, figurants, maquilladors, etc., però també consumint serveis d’hostaleria, comerços i d’altres. Per poder atreure noves produccions, destaca el comunicador, podria ser molt beneficiós constituir una ‘Film Comission’, és a dir, una organització pública destinada a atraure els equips de producció per fomentar la filmació al territori, com ja es troba en altres indrets com Girona, Barcelona o Tarragona. “Crec que és important que treballem conjuntament des de les institucions i el sector cultural privat perquè les Terres de l’Ebre puguen acollir produccions, la història de les quals no necessàriament s’ha de desenvolupar a les Terres de l’Ebre, o sense la necessitat que l’autor tinga un vincle amb el territori”, i afegeix que “el que realment marcarà que la salut audiovisual de l’Ebre és bona és que les produccions es puguen rodar a altres indrets i s’acabe escollint el nostre territori“.
Davant esta nova oportunitat per al territori, Melchor creu que seria bo apostar “amb rigor i professionalitat, fet que trobo a faltar actualment”, per la formació de nous actors i actrius perquè estiguen actius i poder donar resposta a estes produccions que escullen les comarques del sud de Catalunya com els seus escenaris.
La varietat paisatgística, la predisposició dels consistoris i els professionals de les comarques de les Terres de l’Ebre, deixen entreveure, per tant, que el territori podria esdevenir, en un futur, un paratge d’escenaris audiovisuals de produccions d’arreu.