Un jutge de Tortosa investiga si la performance de Santa Baldana és una ofensa a la religió arrel d’una denúncia d’Abogados Cristianos
Santa Baldana no dixa de crear polèmica. El dimecres 5 de juny, Tortosa va acollir una processó en el context de VII Fòrum Cultura i Ruralitats de Tortosa, organitzat pel Ministeri de Cultura. Dirigida per l’artista tivenysà Josep Piñol i comissariada per Rosa Cerarols, Pep Espelt i Eduard Finestres, membres del col·lectiu Konvent, l’obra s’anomenava La Gran Bacanal i va constar de dos actes. Al primer, Santa Baldana se passejava pels carrers de Tortosa a mode de processó. Piñol va ser el creador de Santa Baldana, que a través de la dansa i la música va portar la bonança i els aliments en una època de fam.
En el seu moment, l’artista ja va fer referència a la polèmica que havia rodejat el projecte, declarant que el que ell volia era “cooperar en la revitalització de l’art popular i la integració de l’art contemporani en les festivitats tradicionals. La creació de Santa Baldana i la veneració per ella que expressa l’obra és conseqüència de la voluntat d’usar una simbologia popularment acceptada i situar-la en un context actual. En cap cas pretenem convertir este recurs visual en una ofensa a la Verge de la Cinta”. Destacava també que la santa no és la reproducció de cap altra imatge existent.
Per la seua banda, la Reial Arxicomfraria de Nostra Senyora de la Cinta de Tortosa i el Bisbat de Tortosa també van fer públic un comunicat on demanaven respecte, ja que sentien que la seua fe i tradicions havien estat “objecte de burla i de menyspreu”. Al seu torn i a través de les xarxes socials, l’associació ultracatòlica i ultraconservadora Abogados Cristianos ja va anunciar a l’estiu que emprendria accions legals contra la performance, considerant que l’obra feia escarni dels sentiments religiosos.
Per tant, quan este matí ha vist a la premsa que el Jutjat d’Instrucció número 2 de Tortosa investiga el cas, Piñol no s’ha sorprès. L’ideòleg de la performance, en declaracions a este mitjà, considera que “Santa Baldana ha vingut en to de pau a portar abundància i prosperitat a estes terres. No entenc que això sigue motiu d’escàndol, quan en realitat s’ha presentat d’una forma molt curosa. Torno a insistir en que la iconografia religiosa no està reservada a cap grup específic. Si no som capaços, des de l’acció artística, de generar relats o imaginaris que connecten amb la nostra identitat cultural, de què som capaços? On hem arribat?”.
Piñol també ha declarat que seguix mantenint les idees que ja va expressar amb el seu anterior manifest, disponible aquí. En l’entrevista que apareix a continuació, l’artista també parla de la polèmica de Santa Baldana.