Fato va nàixer al confinament i posa en valor la pagesia i la vida al camp fugint del romanticisme
Samarretes amb il·lustracions de clotxes, prints que reivindiquen els estris de treballar el camp o gorres amb la paraula fato. Són alguns dels productes que es poden trobar a fato.cat, el web de la marca homònima que vol posar en valor la pagesia de veritat. El seu creador, Josep Sendra, va comprar el domini del web fa anys, convençut que esta paraula podia ser l’inici d’un projecte engrescador i que posés el territori al centre. No va ser fins que va arribar la pandèmia que va començar a dibuixar i a crear els que acabarien ser els primers dissenys de Fato.
Amb l’ajuda d’un Verkami, la iniciativa va acabar veient la llum i actualment comercialitza tote bags, il·lustracions i tot tipus de peces de roba estampades amb missatges amb un to humorístic. Segons Sendra, “potser calia donar un enfocament més realista sobre què és ser pagés, de tirar endavant malgrat tot. Per internet veia molts perfils de pagesos, de gent que ven vi o oli i ho venen d’una manera molt idíl·lica, molt romàntica”.
Per a Sendra, la importància de Fato recau en donar valora a la ruralitat i fer-ho des del poble. Opera des de Ginestar i reivindica no només el paisatge i l’ofici d’agricultor, també el vocabulari únic de la zona. De fet, un dels trets que caracteritzen el projecte és el llenguatge que fa servir per promocionar-lo. El web està farcit de paraules i expressions ebrenques escrites de manera desacomplexada, com ara cagonlòstic o tomaqueres. Quan hi entres, la frase que et dona la benvinguda diu “Totes les comandes de més de 50€ (vuit-mil i pico peles) rebràn una bossa de la clotxa de regal. Aspavil!”, imitant així el parlar de iaios, veïns i coneguts, a qui ret homenatge esta marca del terreno.