El projecte Sense Rodes naix per donar resposta a una de les moltes necessitats que la DANA dels passats octubre i novembre va dixar al País Valencià. Álvaro Muñoz, filòleg, corrector i crític literari nascut a Torrent, impulsa un recorregut solidari de 600 quilòmetres en bicicleta per recaptar fons per al col·lectiu Soterranya. Es tracta d’una associació de caràcter social que cedix bicicletes a persones de col·lectius en risc d’exclusió, a més de la voluntat de crear un planeta més sostenible i amable. Amb les pluges de finals del 2024, van cedir tot el seu material per facilitar que els treballadors poguessen acudir al seus llocs de faena. Ara, Muñoz vol ajudar-los a refer-se.
“El seu espai va quedar molt malmès perquè queda a la part del barranc, que es va desbordar. Ells no van dubtar en regalar tot l’stock de bicis que tenien a tot tipus de gent, gent de totes les classes que havien perdut els cotxes. En aquell moment la bicicleta es va convertir en l’únic mitjà de transport que et permetia anar als llocs perquè no hi havia carreteres”, recorda l’impulsor de Sense Rodes. “Quan va passar el bum de la DANA, es van trobar sense bicicletes, i els està costant tornar a la normalitat. Vaig posar-me en contacte amb ells perquè m’interessava ajudar d’alguna manera i vam tenir esta idea”.
A partir d’aquí, han estat dos mesos treballant plegats en la idea, que acaba de veure la llum. Els dies 9 i 10 de maig, Muñoz recorrerà 600 quilòmetres en bicicleta, des de Girona, on viu, fins a Torrent, on va criar-se. Diverses persones i empreses s’han sumat a la iniciativa de manera desinteressada, com la marca de roba esportiva Velòdrom, la de nutrició Fuel + o Udet Visuals, encarregats de les imatges i el disseny de Sense Rodes. Durant el recorregut, el ciclista passarà per diversos punts del país i, entre ells, estan les Terres de l’Ebre, on el col·lectiu Ebrecycling pedalarà amb ell. “Amb l’Álvaro ens vam trucar, ens va explicar el projecte i ens va encaixar. És una acció totalment solidària, natros l’acompanyem al tram de Terres de l’Ebre encantats i utilitzarem tots els nostres canals per sumar-nos-hi”, explica un dels impulsors d’Ebrecycling, Joan Marc Escudero, que ha participat del disseny de la ruta. El tram ebrenc tindrà lloc el 10 de maig al matí i abarcarà uns 50 quilòmetres des de l’Ampolla fins a Vinaròs.
Sense Rodes ja ha fet pública l’opció de donar a través d’este web. Al perfil d’Instagram es donaran a conèixer les rutes o els detalls del projecte, així com els de les inscripcions solidàries per participar de les parts a escollir del recorregut.