Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    Contacte: info@apropebre.cat
    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    A Prop Ebre
    • Territori
      • Baix Ebre
        • Aldover
        • Alfara de Carles
        • Benifallet
        • Camarles
        • Deltebre
        • El Perelló
        • L’Aldea
        • L’Ametlla de mar
        • L’Ampolla
        • Paüls
        • Roquetes
        • Tivenys
        • Tortosa
        • Xerta
      • Montsià
        • Alcanar
        • Amposta
        • Freginals
        • Godall
        • La Galera
        • La Sénia
        • Mas de Barberans
        • Masdenverge
        • La Ràpita
        • Sant Jaume d’Enveja
        • Santa Bàrbara
        • Ulldecona
      • Ribera d’Ebre
        • Ascó
        • Benissanet
        • Flix
        • Garcia
        • Ginestar
        • La Palma d’Ebre
        • La Torre de l’Espanyol
        • Miravet
        • Móra d’Ebre
        • Móra la Nova
        • Rasquera
        • Riba-Roja d’Ebre
        • Tivissa
        • Vinebre
      • Terra Alta
        • Arnes
        • Batea
        • Bot
        • Caseres
        • Corbera d’Ebre
        • El Pinell de Brai
        • Gandesa
        • Horta de Sant Joan
        • La Fatarella
        • La Pobla de Massaluca
        • Prat de Comte
        • Vilalba dels Arcs
      • Terres del Sénia
    • Actualitat
      • Política
      • Economia
      • Cultura
      • Societat
      • Esports
      • Entrevistes
    • Opinió
    • Mèdia
    • Pòdcast
      • L’informatiu
      • Converses de Prop
      • Parlem d’Igualtat
    • Captures
    • Al brancal
    A Prop Ebre
    Home»Societat»El nou model de la Selectivitat: la implantació definitiva de l’educació competencial
    Societat

    El nou model de la Selectivitat: la implantació definitiva de l’educació competencial

    RedaccióBy Redacció23/03/20233 Mins Read
    Overhead portrait of young people with laptops and smartphones, sitting together on the floor. Students writing lectures holding textbooks on their knees.

    Educació defensa la deriva educativa cap al model competencial, mentre que USTEC el titlla de “neoliberal”

    El Ministeri d’Educació va presentar l’any passat una proposta de Selectivitat amb menys proves i que avaluarà la maduresa i les competències en diferents àmbits de l’alumnat. En les últimes setmanes, diversos alumnes de centres escollits han realitzat uns exàmens que seviran perquè el proper juny, un any abans de la implementació d’esta nova Selectivitat, el Ministeri tingue els resultats de les proves pilot.

    Este canvi és un pas més en la transició de l’educació cap a l’àmbit competencial, que guanya cada dia més terreny als mètodes tradicionals on se valoren els coneixements. Les competències valoren si els alumnes són capaços de resoldre problemes mitjançant els seus propis coneixements i aprenentatges. Consistix en contextualitzar cada situació i resoldre-la dins de les circumstàncies donades. Segons la directora dels Serveis Territorials d’Educació, Montse Perelló, durant este curs ja s’ha començat a implantar el currículum per competències a 1r de Batxillerat perquè, el juny del 2024, quan la Selectivitat nova entre en vigor, estiguen a punt per a la nova manera de fer. No serà fins al curs vinent que el nou decret serà efectiu també a 2n. Perelló explica que a Batxillerat seguiran els cursos de Secundària, i que a Primària ja fa uns anys que l’aprenentatge competencial prèn força. Apunta també que cada centre ha tingut cert marge de maniobra per aplicar els continguts de la manera que ha cregut corresponent, però que el futur educatiu passa per avançar cap aquí.

    No tots els professionals que formen part de l’àmbit educatiu estan satisfets amb el canvi. La coordinari del grup nacional de Secundària d’USTEC·STEs (IAC), la Unió Sindical dels Treballadors d’Ensenyament de Catalunya, afirma que “la Unió Europea ens ha tocat el crostó perquè a Espanya hi ha molt pocs llicenciats, molts abandonament escolar i molt poca gent que cursa estudis post obligatoris”. Valentín creu que aquí està la raó per la qual se canvien els models per accedir a la universitat, en contraposició a una inversió per fer possible que els alumnes tinguen més oportunitats i recursos per accedir-hi. Ho il·lustra amb un exemple. “Imagina que el Ministeri diu que hi ha d’haver més cotxes amb l’ITV passada. Què s’ha de fer? O fomentar que la gent compri nous cotxes invertint-hi diners o dir a qui revisa l’ITV, ei, baixeu els criteris, no sigueu tan estrictes”.

    USTEC defensa la implantació competencial, però acompanyada de l’aprenentage de coneixements. “Estem totalment d’acord en què cal formar individus competents que siguin capaços de desenvolupar-se tant en societat com en el món laboral o acadèmic. Però n’hi ha prou amb ser competent? Es pot ser competent sense tenir assolits uns coneixements o sabers? La nova ordenació curricular, tant la de l’ESO com la del Batxillerat, està centrada en les competències -malgrat n’oblidi una de molt important: la competència de pensar- i arracona els coneixements i els sabers”.

    Segons la portaveu nacional del sindicat, Iolanda Segura, este model respon als interessos de grans empreses, que busquen un tipus de treballador molt concret que s’adapte als seus mecanismes interns. “És el que anomenem la neoliberalització de l’educació”. Apunta també que els marcadors no acompanyen la implantació competencial: “No s’han millorat els resultats, més aviat el contrari. I, a més, aquesta manera de treballar genera segregació, perquè als centres on hi ha un tipus d’alumnat provinent de famílies benestants, amb més poder adquisitiu i un nivell sociocultural mitjà-alt, allò que pugui mancar a nivell d’aprenentatges ho poden suplir fora de l’aula. Això no passa amb l’altra part dels estudiants”.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Telegram WhatsApp

    Comments are closed.

    Posts relacionats

     ‘El ‘Renaixement del Pla d’Almatà’: Balaguer redescobreix els seus orígens andalusins

    Balaguer prepara la recuperació integral del jaciment arqueològic del Pla d’Almatà, l’espai on va néixer la ciutat fa més de…

    Read More

    Arrenca la campanya de vacunació: a qui li toca la de la grip, COVID-19 o totes dues

    Salut fa una crida a reforçar la protecció de les persones més vulnerables abans que s’intensifiquin els virus respiratoris Cada…

    Read More

    La seguretat de portar el plat a taula

    Read More

    El programa Eixart. Art i Salut porta l’art i la creació als centres d’atenció primària

    Read More

    Els centres sanitaris públics catalans es reforcen contra els atacs informàtics

    Read More

    Notícies recents

    Terrae tanca el cicle ‘Ebre, Música & Patrimoni’ a Lo Pati amb una experiència sonora immersiva 360º

    El duo flixanco han creat un repertori que fa dialogar les arrels amb el futur ...
    Amposta 23-10-2025

    Arriba a Ulldecona el festival PARCA: allà on la mort i la vida ballen juntes

    El primer festival de pensament i arts de les Terres de l’Ebre dedicat a reflexionar ...
    Cultura 21-10-2025

    Al brancal de Jordi Fabá i Sinta Salvadó

    Jordi Fabá i Sinta Salvadó són amics des d’adolescents, quan es van conèixer a través ...
    Al brancal 21-10-2025
    El més vist

    L’ancestralitat de la cuina femenina regna al Rihihiu

    Captures

    Al brancal de Jordi Fabá i Sinta Salvadó

    Al brancal

    Arriba a Ulldecona el festival PARCA: allà on la mort i la vida ballen juntes

    Cultura

    La Sénia reivindica el seu llegat amb la Fira de l’Artesania de la Fusta i Moble

    La Sénia

    La borrasca Alice també obre el sòl agrícola

    Medi Ambient

    Subscriu-te al butlletí

    Rep les últimes notícies

    • QUI SOM
    • CONDICIONS I PRIVACITAT
    • POLÍTICA DE COOKIES

    CONTACTE
    info@apropebre.cat

    Facebook X (Twitter) Instagram YouTube
    © 2025 Apropebre. Designed by Globals.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar el consentimiento de las cookies
    Utilizamos tecnologías como las cookies para almacenar y/o acceder a la información del dispositivo. Lo hacemos para mejorar la experiencia de navegación y para mostrar anuncios (no) personalizados. El consentimiento a estas tecnologías nos permitirá procesar datos como el comportamiento de navegación o los ID's únicos en este sitio. No consentir o retirar el consentimiento, puede afectar negativamente a ciertas características y funciones.
    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic sol·licitat explícitament per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques .
    Preferències
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a la finalitat legítima d'emmagatzemar preferències no sol·licitades per l'abonat o l'usuari.
    Estadístiques
    El almacenamiento o acceso técnico que es utilizado exclusivamente con fines estadísticos. L'emmagatzematge o accés tècnic que s'utilitza exclusivament amb finalitats estadístiques anònimes. Sense un requeriment, el compliment voluntari per part del Proveïdor de serveis d'Internet, o els registres addicionals d'un tercer, la informació emmagatzemada o recuperada només per a aquest propòsit no es pot utilitzar per identificar-te.
    Màrqueting
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per crear perfils d'usuari per enviar publicitat, o per rastrejar l'usuari en una web o en diverses webs amb fins de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}
    X