Maribel Sanahuja Gil i Jordi Pagés Cedó són les mans que hi ha darrere de la marca de melmelades i patés artesans La Tossa. Porten casats més de trenta anys i des de llavors que el camp ha sigut una part vital de la seua vida. Al 2016 van tenir la idea de començar a elaborar melmelada i comercialitzar-la aprofitant que s’havien dedicat sempre a la pagesia. La primera prova va ser amb les cireres, un producte típic del seu poble, Tivissa. El resultat els va encantar i van treure la marca al mercat amb la idea de ser una empresa familiar, petita i que treballa només amb producte de proximitat.
La cirera que no fan servir per produir melmelades, la venen. Altres fruites que necessiten per fer elaboracions, les compren directament a pagesos que coneixen. Tenen una oferta molt variada: melmelades d’oli, de llimona, de préssec, de massana al whisky… Però no es queden aquí. El seu producte estrella és el paté de clotxa. “Volíem un producte molt d’aquí, molt lligat a la comarca, i de seguida ens va venir al cap la clotxa”. En veure que la gent responia bé, han tret al mercat sabors més atrevits com el de col lombarda, el d’albergínia o el d’escalivada.
La rutina dels productors varia perquè al camp no hi ha dos dies iguals. S’adapten al que els arbres els demanen segons la temporada de l’any. Per poder seguir treballant han hagut d’adaptar els baixos de la casa dels pares de Pagés. Hi han muntat un obrador amb tot el necessari per crear el producte des de zero, i ho han fet al mig del poble. Aquí passen hores junts, cuinen, cuiden el producte, fan proves i xerren de les idees que tenen un i l’altre. Ell està intentant convèncer-la a ella de provar una recepta nova amb les cireres.
Rentar, abocar en una olla, afegir sucre i llimona. La fórmula és simple, però ha costat anys perfeccionar les quantitats i els tempos. La cocció és un procés que vol temps i delicadesa, i mentre les cireres van fent xup xup i es tornen líquides i dolces, tots dos ja pensen en el proper producte que posaran al mercat.